27.1.11

Novel bangunkan sahsiah insan

Secara realitinya novel, iaitu cerita dalam bentuk prosa yang mengandungi jalan cerita, biasanya panjang dan kompleks yang berkaitan dengan pengalaman manusia dan kelakuan sosial yang dipilih menjadi bahan pengajaran dan pembelajaran (P&P) di peringkat sekolah menengah mampu membangun insan.

Itulah peranan sastera yang harus difahami oleh setiap ahli masyarakat disebabkan dapat mengangkat peradaban dan tamadun sesuatu bangsa ke arah kecemerlangan pada masa depan. Tanpa sastera dan karya sastera yang baik seperti novel, cerpen, drama, sajak dan karya yang lain jiwa manusia akan kosong dan tak bermaya.

Justeru, sastera tidak boleh dipolitikkan untuk mencari kepentingan sesuatu pihak. Unsur-unsur politik boleh dimuatkan dalam karya sastera bagi menyedarkan masyarakat tentang kehidupan masa depan dan sejarah masa lalu yang seharusnya dijadikan pedoman dalam kehidupan.

Melalui Komponen Sastera (Komsas) yang diajar dalam Bahasa Malaysia khususnya di Tingkatan Lima para pelajar sudah matang dan dapat menilai tentang peranan sastera khususnya novel dalam mendidik akal budi generasi muda. Oleh itu, novel Interlok karya Sasterawan Negara Abdullah Hussain tidak harus dipertikaikan jika dinilai dari sudut sastera untuk P&P di sekolah. Pembacaan teliti dan mendalam terhadap Interlok akan membawa pembaca ke arah penyatuan dan perpaduan kaum seperti yang disarankan oleh penulisnya.

Jika sebelum ini, novel Konserto Terakhir karya Abdullah Hussain dijadikan teks tanpa prejudis ke arah membina bangsa Malaysia yang bersatu padu dengan nilai kerohanian yang positif , serta menghayati perasaan bangga dengan bakat dan nilai seni seperti yang terdapat pada watak Hilmi yang cintakan negara melalui konsert terakhirnya.

Jelaslah, sastera melalui penggunaan bahasa yang digunakan dalam hasil seni yang mempunyai ciri-ciri keistimewaan menarik hati pembaca. Melalui pembacaan dan pemahaman ia dapat mendidik, membimbing dan mengajar manusia menjadi insan berguna. Melalui pendidikan berterusan novel mampu membangun modal insan yang cemerlang.

Memetik pendapat pengkaji novel, Dr Misran Rokimin, novel yang baik dapat membangun modal insan. Karya sastera sama ada untuk kanak-kanak, remaja atau dewasa mempunyai matlamat untuk mendidik dan membangunkan diri manusia sama ada personalitinya, pemikiran dan kebahasaannya. Pembangunan dan pemodenan yang hendak dicapai seharusnya tidak meminggirkan nilai moral ke atas manusia penghuni dunia ini.

Pelaksanaan Komsas dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia sangat sesuai dan sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang mengandungi beberapa tujuan, antaranya meningkatkan kemahiran berbahasa dalam kalangan pelajar. Melahirkan para penulis yang kreatif dan kritis, meningkatkan kekuatan rohani, intelek, emosi dan jasmani dan dapat mengimbangi nilai ekonomi dan kepakaran dalam bidang sains dan teknologi.

Pendidikan

Karya-karya yang terdapat dalam teks Komsas sebenarnya telah dipilih dengan teliti supaya dapat memenuhi matlamat pendidikan Kesusasteraan Melayu iaitu membolehkan pelajar menjiwai, menghayati dan mengamalkan nilai-nilai murni dan memanfaatkan nilai kerohanian, kemasyarakatan, kebudayaan, dan kewarganegaraan serta cintakan negara.

Selain itu, membolehkan para pelajar menguruskan emosi sendiri, mengehadkan perkembangan emosi negatif dalam mengendalikan hubungan dengan orang lain. Menganggap pelajaran kesusasteraan penting bagi pembangunan diri, akal fikiran dan sahsiah bagi menghadapi cabaran masa depan.

Teks Komsas yang terdiri daripada teks puisi, cerpen, drama dan novel diajar dalam P&P Bahasa Malaysia di sekolah menengah di negara ini sebenarnya telah membantu membangun jiwa, akal budi, dan sahsiah diri para remaja melahirkan bangsa Malaysia yang taat setia dan bersatu padu.

Melalui Komsas juga menuntut pengisian jiwa generasi muda dengan segala unsur dan nilai murni yang baik, termasuk karya sastera yang berfungsi mendidik ke arah menghaluskan budi dan nilai kemanusiaan kepada setiap manusia.

Selain itu, teks sastera juga dapat membangun potensi diri pelajar melalui sistem pendidikan yang berkualiti dan bertaraf dunia bagi memperkembangkan potensi individu sepenuhnya dan memenuhi aspirasi negara ke arah menjadikan negara maju berpendapatan tinggi.

Usaha ini juga menjadikan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan yang akan dapat dilaksanakan melalui pendidikan kesusasteraan khasnya daripada teks Komsas yang telah dipilih.

Para guru haruslah bijaksana dalam P&P di dalam kelas dengan menilai sesebuah karya dengan kritis dan kreatif dan memberikan panduan, pendidikan dan pengajaran apabila sesebuah hasil karya sastera diajarkan kepada pelajar.

Rujuk:[Utusan-27/1/11]

Godam: Jujurkah perjuangan atau muslihat peribadi?

PENENTANGAN terhadap Interlok karya Sasterawan Negara (SN), Datuk Abdullah Hussain, masih tidak berkesudahan meskipun sudah masuk hari ke-40 dan percubaan untuk memastikan berlakunya situasi di luar kawalan terus dirancang dan diapi-apikan, tetapi setakat ini dapat dipatahkan oleh pihak berkuasa.

Pada 21 Januari lalu dilaporkan pasukan polis berjaya membendung percubaan sembilan orang yang cuba melakukan tunjuk perasaan dan membakar novel yang menjadi teks Komponan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu (KOMSAS) pelajar Tingkatan Lima di Batu Caves.

Pada 22 Januari pula dilaporkan sembilan ditahan pihak berkuasa kerana cuba mengadakan demonstrasi haram di Taman Desa Puri, Butterworth dan merancang untuk membakar Interlok dan gambar Abdullah, seperti dilakukan 100 penduduk kaum India di hadapan Dewan Sentosa, Majlis Perbandaran Klang, pada 8 Januari lalu. Penentang Interlok bermati-matian mengatakan tiada lagi amalan kasta di Malaysia dan ingin melupakannya, tetapi sebenarnya ia suatu lagi dusta kerana perkara terbabit pernah dilalui Dekan Pusat Pengajian Bahasa, Literasi dan Terjemahan, Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Dr Ambigaphaty Pandian.

“Beliau pernah dihidangkan dengan nasi dalam daun pisang ketika menghadiri suatu majlis sedangkan tetamu lain menjamu selera dalam pinggan kerana tuan rumah menyangka beliau dari kasta p..... Prof Ambigapathy berasa begitu dihina dan diaibkan pada majlis terbabit.” demikian seperti dikisahkan seorang teman kepada penulis.

Penulis yakin kontroversi Interlok bukan saja bersalut motif politik demi kepentingan individu tertentu yang berasa perlu mendapat sokongan massa kaumnya bagi memastikan kerjaya sebagai ahli politik dapat diteruskan untuk penggal berikut dan keadaan diburukkan oleh individu bergelar pengarang kreatif yang melihat hanya bangsanya sempurna!

Ramai yakin individu yang berkarya kreatif dalam bahasa Melayu dan diberi pelbagai peluang sehingga meraih beberapa hadiah utama sastera, menjadi punca kepada segala masalah dengan terus menghasut serta mengapi-apikan, agar Interlok terus digugurkan daripada menjadi teks KOMSAS.
Amat mengaibkan apabila penulis baru setahun jagung yang berkarya dalam bahasa Melayu dan karyanya sentiasa berlegar mengenai kaumnya termasuk perkara berhubung kasta, agama dan budayanya, membelasah interlok sebagai karya penuh kesilapan dan perlu dibetulkan serta diperhalusi untuk pembaca muda.

Hakikat pengarang itu mengangkat bangsa, budaya dan agamanya sehingga boleh dirumuskan sebagai taktik ‘berdakwah’ kepada pembacanya tidak pernah dipersoalkan kerana bangsa Melayu bersikap terbuka, meskipun sudah termaktub dalam Perlembagaan Negara bahawa penganut lain dilarang berbuat demikian kepada penganut Islam.

Dakwaan bahawa Abdullah merincikan agama Islam dalam Interlok dengan indah adalah suatu pembohongan oleh pengarang ini dan taktik licik untuk menutup agenda peribadinya dalam membidas Abdullah yang sudah berkarya selama 72 tahun iaitu sejak 1939.

Sesungguhnya Interlok yang mengambil latar sejarah dan sosio-ekonomi negara dari 1910, zaman penjajahan British dan Jepun, darurat serta percubaan komunis menyusup pemikiran rakyat di Tanah Melayu sehingga menjelang kemerdekaan negara pada 1957, bukan karya jelek seperti cuba digembar-gemburkan.

Interlok adalah sebuah karya sarat dengan perpaduan tiga bangsa iaitu Melayu, Cina dan India serta sememangnya memenuhi aspirasi gagasan 1Malaysia janaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak serta boleh dirumuskan bahawa Abdullah mendahului zaman berhubung perkara terbabit.

Penentangan terhadap Interlok dengan melabelkannya sebagai negatif turut memaparkan iri hati individu tertentu yang mengapi-apikan keadaan kerana novel itu adalah karya kedua Abdullah yang dijadikan teks, selepas Konserto Terakhir diangkat sebagai karya wajib KOMSAS wilayah tengah bermula 2000 sehingga 2010.

Agaknya kelompok yang dimaksudkan itu sudah berkira-kira honororium yang diperoleh Abdullah iaitu melebihi RM80,000 pada tahun pertama ia menjadi teks dan habuan sedemikian sememangnya diharapkan semua pengarang kreatif negara kerana ia rezeki terpijak, ekoran tidak banyak novel berpeluang masuk dalam senarai laris di pasaran!

Cukup-cukuplah bertegang urat untuk menegakkan benang yang basah atas perkara remeh ini kerana istilah yang dikatakan sensitif itu disebut pengarang Interlok secara sepintas lalu dan sememangnya tercipta di negara leluhur kaum India, di samping pengarang Interlok tidak menulisnya dengan matlamat memberi konotasi negatif!

Bacalah Interlok dari awal sehingga akhir dengan hati yang terbuka dan usahlah membuat andaian pelajar tidak bijak menilai, apalagi mereka yang datang dari wilayah tengah iaitu Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Negeri Sembilan dan Putrajaya kerana teknologi hari ini memungkinkan mereka ‘meneroka’ segala-galanya tanpa batasan.

Mengapa mesti menafikan keupayaan pelajar apalagi mereka yang terbiasa terdedah dengan pelbagai perkara dan pergaulan pelbagai bangsa kerana hakikatnya kelompok ini amat tipis sentimen perkauman berbanding yang berlegar dalam kelompok sendiri!

Terimalah cadangan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran, atas tolak ansur yang dicadangkan kerana sebagai pengarang tentu kita sendiri tidak mahu karya kita dicantas, diubah apalagi diputar belitkan kerana tindakan itu sama seperti memperkosa teks dan tidak menghormati kebebasan pengarang.

Kalau tidak kerana kehebatan karya dan sumbangannya kepada dunia sastera tanah air, sudah pasti Abdullah tidak akan dinobatkan sebagai SN dan relakan pengarang itu hidup menghabiskan usia senjanya dengan tenang serta terimalah hakikat setiap daripada rakyat Malaysia mempunyai sejarah susur galur keturunan mereka.

Rujuk - [B.Harian-27/1/11]

Nilai semula tugas pengetua

Tan Sri Muhyiddin Yassin menggariskan empat isu utama diberi tumpuan bagi mem-bolehkan pengetua di rantau Asia Tenggara menikmati keseimbangan dalam memenuhi tuntutan persekitaran sekolah yang sentiasa berubah dan kehendak ibu bapa serta masyarakat yang semakin mendesak.

Empat faktor dikenal pasti ialah:

- Sama ada jurang di antara sekolah berprestasi tinggi dan rendah boleh dikecilkan menerusi perkongsian amalan baik di kalangan pengetua;

- Sama ada pengetua boleh memanfaatkan teknologi bagi menghubungkan pelbagai disiplin kepakaran, mengekalkan sekolah sebagai pusat pembelajaran dan memperkenalkan inovasi yang berbentuk mendidik;

- Keperluan sistem sokongan dipenuhi bagi membolehkan pengetua meningkatkan pencapaian dari aspek pembangunan peribadi dan profesional untuk menjadi pemimpin;

- Peluang dan autonomi bagi pengetua menjalin rangkaian sesama mereka ke arah meningkatkan kaedah pembelajaran pelajar.

Permasalahan itu perlu diatasi segera jika penggerak sektor pendidikan khususnya pengetua nekad ke arah melahirkan modal insan terbaik sebagai pelaburan masa depan.

“Di Malaysia, kita ada Program Penambaikan Sekolah (SIP) di mana pengetua mesti mengenal pasti keperluan untuk meningkatkan prestasi pelajar, manakala Kementerian Pelajaran memberi sokongan supaya sasaran piawaian dipenuhi.

“Kita berpuas hati dengan pencapaian memberangsangkan SIP dan sejak dilancarkan tahun lalu, kira-kira 40 peratus sekolah mencatat peningkatan dari segi prestasi pelajar," katanya.

Beliau menyampaikan ucaptama pada Mesyuarat Meja Bulat Pegawai Pendidikan ASEAN kelima dan Forum Pengetua Sekolah Asia Tenggara ketiga bertemakan `Perkongsian dan Mengguna Pakai Dinamisme Pemimpin Sekolah Asia Tenggara Ke Arah Pembangunan Modal Insan dan Inovasi Pendidikan Abad ke-21' di sini, semalam.

Muhyiddin berkata, pengetua tidak boleh bergerak bersendirian kerana sekolah adalah sebahagian daripada agenda pendidikan yang membabitkan jaringan rangkaian luas serta memerlukan penyertaan pelbagai pihak.

Ledakan teknologi komunikasi dan maklumat (ICT), katanya, membawa banyak cabaran baru bagi pengetua, termasuk mencari keseimbangan dari segi capaian ke dunia luar tanpa menjejaskan nilai moral dan memastikan guru berada di landasan sama dengan pelajar dari segi kecekapan teknologi.

"Sudah tiba masanya kita menilai semula fungsi pengetua dalam mengurus sekolah sebagai institusi pengajian kerana ia tidak lagi terhad kepada pelaksana atau pembuat keputusan,” katanya.

Sebagai pelaksana dasar, Muhyiddin berkata, pengetua perlu menyelesaikan masalah di setiap peringkat menggunakan perubahan sistematik, selain mencari pendekatan berkesan menerusi rundingan.

Beliau berkata, pengajaran penting diperoleh hasil transformasi pendidikan di Malaysia ialah pentingnya kerjasama antara pengetua sebagai pelaksana dasar dengan pegawai pelajaran selaku pembuat dasar.

Rujuk [B.Harian-27/1/11]