24.10.10

Yayasan Guru Tun Hussein Onn ditubuh

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan penubuhan Yayasan Guru Tun Hussein Onn bagi menjaga kebajikan guru.

Katanya, penubuhan yayasan berkenaan telah diluluskan oleh Kabinet dan RM200 juta akan digunakan sebagai tabung ataupun dana.

Satu rang undang-undang akan kita bawa ke Parlimen seberapa segera supaya yayasan ini dapat mula beroperasi pada awal tahun depan.

Harta dan wang milik kerajaan dalam Kumpulan Wang Simpanan Guru (KWSG) berjumlah kira-kira RM200 juta akan dipindahkan ke yayasan ini sebagai permulaan, katanya.

Beliau yang merupakan Timbalan Presiden UMNO berkata demikian ketika menyampaikan ucapan penggulungan di Perhimpunan Agung UMNO Ke-61 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini, hari ini.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran turut mengumumkan peruntukan sebanyak RM10 juta kepada Yayasan Guru Malaysia Berhad.

Beliau berkata, kerajaan sejak sekian lama telah melakukan usaha bagi memperbaiki sistem dan perkara berkaitan kebajikan guru dengan latihan-latihan yang disediakan.

Tetapi pastinya soal kebajikan guru adalah satu yang kita ambil kira, ia termasuklah beban guru yang hendak kita tangani dan sudah pun mula kita tunaikan, katanya.

Rujuk [U.Malaysia-24/10/10]

No comments: