SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN CHE TOM
SUNGAI PETANI KEDAH
PANITIA BAHASA MELAYU
Panduan Menyemak Bahasa Melayu Kertas 1- SPM
(BM 1103/1)
NOTA:
Bahagian A : Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan ( 30 markah )
KRITERIA PENSKORAN
PERINGKAT | MARKAH | KRITERIA |
CEMERLANG | 26 – 30
(28 – 30)
(26 – 27) | - Karangan menepati tema bahan ransangan.
- Idea releven dengan tema bahan ransangan dan dihuraikan dengan jelas dan matang.
- Bahasa gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca betul dan tepat. Ejaan mengikut Sisitem Ejaan Rumi Baharu. Penggunaan kosa kata luas dan tepat.
- Wacananya lengkap. Unsur bahasa yang digunakan bervariasi dan menggunakan ungkapan yang menarik.
|
KEPUJIAN | 20 – 25
(23 – 25)
(20 – 22) | - Karangan menepati tema bahan ransangan.
- Idea releven dengan tema bahan ransangan dan dihuraikan dengan jelas
. - Bahasa gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca betul dan tepat. Ejaan mengikut Sistem Ejaan Rumi Baharu. Penggunaan kosa kata luas dan luas.
- Wacananya lengkap. Unsur bahasa yang digunakan bervariasi.
|
MEMUASKAN | 15 – 19
(17 – 19)
(15 – 16)
| - Karangan masih menepati tema bahan ransangan.
- Idea masih releven dengan tema bahan ransangan. Huraian idea masih jelas .
- Bahasa masih gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca masih betul dan tepat. Ejaan masih mengikut Sistem Ejaan Rumi Baharu.
- Wacananya masih lengkap. Unsur bahasa masih bervariasi.
|
KURANG
MEMUASKAN | 10 – 14
(12 – 14)
(10 – 11) | - Karangan masih/kurang menepati tema bahan ransangan.
- Idea masih/kurang releven dengan tema bahan ransangan. Huraikan idea kurang masih jelas .
- Bahasa kurang gramatis dari egi kata dan ayat. Kesalahan-kesalahan tatabahasa ketara . Ejaan masih mengikut Sistem Ejaan Rumi Baharu tetapi terdapat kesalahan ejaan yang ketara.Penggunaan kosa kata terhad
- Wacana kurang lengkap. Unsur bahasa kurang bervariasi.
|
PENCAPAIAN
UMUM | 01 – 09
(06 – 09)
(01 – 05) | - Calon tidak menunjukkan penguasaan kemahiran menulis.
- Idea tidak menepati tema bahan ransangan.
- Banyak kesalahan bahasa dari segi kata dan ayat.
|
***Ungkapan menarik –
peribahasa, pantun, cogan kata, frasa menarik, petikan ucapan, kata-
kata hikmat, petikan hadis, maksud Al-Quran dan lain-lain.
Bahagian B: karangan Berdasarkan Bahan Ransangan ( 100 markah )
NOTA:
KRITERIA | DESKRIPSI |
1. BAHASA
(Mekanis) |
|
2. LARAS
( Dinamis ) | |
3. IDEA
( Isi ) | - Tema
- Isi utama
- Pengembangan(huraian/bahasa/hujahan/contoh)
- Kerelevanan
|
4. PENGOLAHAN
| - Wacana
- Logik
- Pemerengganan
- Format
|
5. GAYA BAHASA | - Keingahan bahasa
- Ungkapan
- Peribahasa
|
KRITERIA PENSKORAN
PERINGKAT | MARKAH | KRITERIA |
CEMERLANG | 80 – 100
(90 – 100)
(80 – 89) | - Idea yang relevan mengikut tugasan, dihuraikan dengan jelas dan matang, disertakan dengan contoh yang sesuai.
- Penggunaan pelbagai jenis ayat majmuk yang gramatis.
- Penggunaan pelbagai jenis kata yang luas dan tepat.
- Penggunaan kosa kata luas yang tepat.
- Ejaan dan tanda baca yang betul.
- Laras bahasa sesuai dengan tugasan.
- Penggunaan unsur bahasa bervariasi.
- Gaya bahasa menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun, cogan kata atau frasa.
- Pengolahan menarik dan berkesan serta pemerenganan sesuai.
- Wacana lengkap dan terdapat kesinambungan idea yang jelas antara perenggan.
|
KEPUJIAN | 66 – 79
(73 – 79)
(66 – 72) | - Idea yang relevan mengikut tugasan, dihuraikan dengan jelas, disertakan dengan contoh yang sesuai.
- Penggunaan pelbagai jenis ayat majmuk yang gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum.
- Penggunaan pelbagai jenis kata yang tepat.
- Penggunaan kosa kata luas yang tepat.
- Ejaan dan tanda baca yang betul.
- Laras bahasa sesuai dengan tugasan.
- Penggunaan unsur bahasa masih bervariasi.
- Gaya bahasa masih menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun, cogan kata atau frasa.
- Pengolahan menarik dan berkesan serta pemerengganan sesuai.
- Wacana lengkap dan masih terdapat kesinambungan idea yang jelas antara perenggan.
|
BAIK | 51 – 65
(58 – 65)
(51 – 57) |
- Idea masih relevan mengikut tugasan, huraian isi masih jelas dan contoh masih sesuai.
- Penggunaan ayat majmuk gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum.
- Penggunaan pelbagai jenis kata sesuai.
- Penggunaan kosa kata umum.
- Ejaan dan tanda baca masih betul.
- Laras bahasa sesuai mengikut tugasan.
- Penggunaan unsur bahasa masih bervariasi.
- Gaya bahasa yang kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.
- Pengolahan masih menarik dan pemerengganan masih sesuai.
- Wacana masih lengkap.
|
MEMUASKAN | 36 – 50
(43 – 50)
(36 – 42) | - Idea masih relevan mengikut tugasan, huraian isi kurang jelas dan contoh kurang sesuai.
- Ayat kurang gramatis
- Penggunaan pelbagai jenis kata terhad.
- Penggunaan kosa kata umum dan terhad.
- Ejaan dan tanda baca betul tetapi terdapat kesalahan yang minimum.gaya, bahasa kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.
- Laras bahasa kurang sesuai.
- Penggunaan unsur bahasa kurang bervariasi.
- Gaya bahasa kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.
- Pengolahan kurang menarik.
- Wacana masih / kurang lengkap.
|
KURANG MEMUASKAN | 21 – 35
(28 – 35)
(21 – 27) | - Idea masih relevan / idea bercampur aduk dan huraian tidak jelas / tidak berkembang dan contoh tidak sesuai.
- Ayat tidak gramatis tetapi masih difahami.
- Penggunaan kata kurang tepat.
- Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara.
- Unsur bahasa tidak bervariasi.
- Gaya bahasa dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan lemah.
- Pengolahan tidak menarik.
- Wacana tidak lengkap dan binaan perenggan tidak seimbang.
|
PENCAPAIAN MINIMUM | 01 – 20
(11 – 20)
(01 – 10) | - Idea bercampur aduk dan huraian tidak jelas / tidak berkembang dan contoh tidak sesuai.
- Keseluruhannya menunjukkan penggunaan kata dan ayat yang tidak gramatis.
- Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara.
- Gaya bahasa dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan lemah dan tidak menarik.
- Pengolahan tidak menarik.
- Wacana tidak lengkap binaan perenggan tidak seimbang dan tidak sesuai.
- Keseluruhan karangan sukar / tidak difahami.
|
NOTA:
Cara menanda kesalahan isi, ejaan dan tanda baca:
( ) = Kesalahan isi.
------------------- = Kesalahan bahasa, rangkai kata dan perkataan.
/ = Kesalahan ejaan dan huruf besar ( nama khas ).
// = Kesalahan ejaan yang berulang.
= Kesalahan tanda baca.
= Tinggal
'Ikutlah resmi padi: semakin berisi semakin tunduk'.
mariyamismail@gmail.com
No comments:
Post a Comment