16.5.10

Ganjaran RM900-RM7,500 untuk pengetua, guru sekolah cemerlang

Ganjaran kewangan antara RM900 hingga RM7,500 akan diberi sebagai insentif kepada pengetua, guru besar dan guru bagi sekolah yang mencatat prestasi cemerlang dan mencapai indeks petunjuk utama (KPI) Kementerian Pelajaran mulai tahun ini, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri, berkata 25,289 guru dan pegawai perkhidmatan pendidikan kategori DGA32, DGA34, DGA44, DGA48, DGA52 dan DGA54 akan menikmati kenaikan pangkat. Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran mengumumkan demikian ketika berucap pada majlis perayaan Hari Guru Peringkat Kebangsaan di sini, sebentar tadi.

Senarai komen [HJJH NORHAME ELIZA]

Terima kasih kepada KPM atas ganjaran-ganjaran yang diberikan kepada guru Malaysia. Bagi guru besar mengharapkan ELAUN GURU BESAR RM100.00 sebulan mendapat perhatian pihak yang berkenaan.Guru Besar mengurus sekolah hanya mendapat RM100.00 berbanding guru mata pelajaran yang mengajar Sains, bahasa Inggeris dan Matematik mendapat 10% daripada gaji, begitu juga elaun warden asrama lebih jauh tinggi dari elaun guru besar. Guru Besar juga mengharapkan pengumuman ELAUN KERAIAN bagi guru besar dimasukkan dalam gaji seperti pengetua. Tetapi itu tidak berlaku. Begitu juga penolong Kanan di sekolah rendah hanya menerima RM60.00 sebulan sedangkan beban tugas mereka mengurus bidang mereka juga berat. Kita mengharapkan ini termasuk dalam apa yang diumumkan Menteri Pelajaran. Tetapi tidak. Mintalah disemak semula elaun-elaun yang disebutkan di atas supaya ia setimpal dengan tugas. sekian.

Komen [vicky]


Saya merasakan ganjaran insentif kepada pengetua atau guru besar haruslah dikaji dengan teliti. Sekiranya pretasi sekolah diambil kira maka banyak lagi soalan tambahan yang patut diteliti dahulu. Sekolah-sekolah premier atau bistari mengambil pelajar cemerlang UPSR (5A) untuk memasuki sekolah menengah. Kejayaan sekolah berkenaan bukanlah 100 peratus disebabkan guru besar atau pengetua sekolah tersebut. Ibu-bapa adalah antara penyumbang kejayaan pelajar dengan mengantar ke pelbagai tuisyen. Sekira segelintir pelajar yang mendapat keputusan yang kurang memberangsangkan dalam UPSR diterima masuk ke sekolah biasa, jika sekolah ini dapat melahirkan beberapa pelajar cemerlang maka saya merasakan guru yang mengajar mereka haruslah dihargai. sekian terima kasih dari saya.

Rujuk [B.Harian-16/5/2010]

No comments: