1.5.10

PIBG perlu bentang maklumat SIP

Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) perlu membentangkan maklumat mengenai Program Pembangunan Prestasi Sekolah (SIP) setiap kali mereka mengadakan mesyuarat bulanan atau tahunan bagi memastikan pelaksanaan program itu mendapat kerjasama daripada semua pihak.

Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional(PIBGN), Prof. Madya Datuk Dr. Mohamad Ali Hassan (gambar) berkata, PIBG harus bekerjasama untuk menyenaraikan keperluan dan penambahbaikan yang perlu dilaksanakan di sekolah masing-masing.

'Kami menyambut baik mekanisme penambahbaikan sistem di sekolah dan sedia memberi kerjasama untuk menjayakannya.

'Oleh sebab itu, ibu bapa perlu dimaklumkan tentang kewujudan sistem ini kerana kecemerlangan sesebuah sekolah bukan sahaja disumbang oleh pelajar dan guru-guru itu sendiri tetapi juga PIBG,' katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas mengenai SIP yang dilancarkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam.

Menurut Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran, melalui salah satu pendekatan program itu, guru besar atau pengetua boleh mengambil inisiatif melaksanakan program bimbingan khusus kepada mana-mana guru sekiranya kaedah pengajaran mereka kurang berkesan.

SIP melibatkan tiga komponen utama membabitkan penarafan tahap pencapaian sekolah, penilaian kendiri pembangunan prestasi sekolah dan service line iaitu program sokongan oleh pihak kementerian.

Mohamad Ali berkata, pihak sekolah perlu bersikap terbuka dalam menerima cadangan khususnya daripada PIBG bagi tujuan peningkatan semua aspek yang melibatkan prasarana dan keselamatan sekolah, pelajar dan profesionalisme guru.

Sementara itu, Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Hashim Adnan berkata, pihaknya akan memantau keberkesanan program itu sekurang-kurangnya bagi tempoh enam bulan agar ia tidak dianggap sebagai tambahan beban kerja kepada guru.

Program ini amat baik untuk menjadikan sistem pendidikan lebih kemas dan berjalan lancar, namun kita akan meneliti juga jika terdapat rungutan tentang program ini yang mungkin mengganggu tugasan utama guru.

'Bagaimanapun guru perlu berusaha dahulu, jika tidak, kita tidak tahu sejauh mana keberkesanannya,' katanya.

Tambah beliau, program seperti itu seharusnya dilaksanakan pada awal tahun agar pihak sekolah boleh merancang terlebih dahulu pelaksanaannya sepanjang tahun dan tidak bertindih dengan program yang telah dirancang sebelum ini.

Rujuk [U.Malaysia-1/5/2010]

No comments: