24.3.10

SIP di semua sekolah

KUALA LUMPUR 23 Mac - Kementerian Pelajaran akan melaksanakan Program Pembangunan Sekolah (SIP) bermula hujung bulan ini bagi membantu melonjakkan pencapaian semua sekolah di negara ini, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran menjelaskan, SIP mempunyai matlamat jangka panjang bagi membolehkan sebanyak mungkin sekolah termasuk di luar bandar dan pedalaman mencapai tahap Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT).

Katanya, melalui SIP juga, permasalahan sesebuah sekolah dapat ditangani secara khusus dan ia akan bermula melalui analisis Toolkit Pembangunan Prestasi Sekolah (SIT) dengan mengambil kira empat elemen utama iaitu kepimpinan, guru, murid, ibu bapa dan infrastruktur.

"Hasil analisis SIT, setiap sekolah akan merangka dan merancang Pelan Pembangunan Prestasi Sekolah masing-masing.

"Pelan pembangunan yang telah dirangka akan dikemukakan kepada Jawatankuasa Program Pembangunan Prestasi Sekolah yang berpusat di kementerian untuk dianalisis bagi menentukan pelan terbaik untuk sesebuah sekolah," katanya.

Beliau menjawab soalan Datuk Noraini Ahmad (BN-Parit Sulong) pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

Ahli Parlimen Parit Sulong itu meminta kementerian menyatakan mengenai strategi yang diambil dalam mencapai sasaran mewujudkan 100 buah SBT menjelang 2012

Mengulas lanjut, Muhyiddin berkata, beliau tidak menafikan bahawa program pembangunan sedemikian bukannya sesuatu yang baru namun kali ini pihaknya melakukan penambahbaikan dari aspek pelaksanaannya.

Katanya, pada kali ini ia akan menggunakan pendekatan dari bawah ke atas bagi memastikan masalah sebenar setiap sekolah dapat ditangani lebih-lebih lagi ia membabitkan pemantauan sistematik sejajar dengan inisiatif Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan.

"Laporan mingguan dan bulanan mengenai prestasi program akan dikemukakan kepada pihak Pemandu untuk dipantau," tegasnya.

Dalam perkembangan berkaitan, Timbalan Perdana Menteri berkata, SIP juga akan memberi perhatian khusus kepada sekolah rendah di kawasan luar bandar dan pedalaman.

Katanya, ini kerana kementerian mendapati sekolah terbabit pada masa ini berada dalam kelompok sekolah berprestasi rendah.

Menjawab soalan tambahan Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur), Muhyiddin berkata, kerajaan bersedia menimbangkan untuk memberi biasiswa selaras dengan amalan meritokrasi kepada pelajar yang berada dalam kelompok paling cemerlang.

Katanya, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun razak juga akan membuat pengumuman berhubung pemberian Biasiswa Nasional yang mempunyai semangat tersebut dalam masa terdekat.

"Tidak berapa lama lagi Perdana Menteri akan umum Biasiswa Nasional, ia akan diambil kira kriteria berdasarkan merit bukan kerana kaum, sesiapa sahaja sama ada Melayu, Cina dan India yang memenuhi kriteria yang terbaik di kalangan terbaik akan menerimanya," katanya.

Rujuk [U.Malaysia-24/3/2010]

22.3.10

Kajian untuk wajibkan pelajar asing belajar Bahasa Melayu

NILAI: Kementerian Pengajian Tinggi sedang membuat kajian untuk mewajibkan subjek Bahasa Melayu kepada pelajar asing bagi membina hubungan yang lebih baik antara pelajar itu dengan masyarakat setempat, kata Menterinya, Datuk Seri Mohd Khaled Nordin. [Lagi]


Rujuk [B.Harian-22/3/2010]

11.3.10

SPM 2009: Gladys Tan, SM Sains Seremban terbaik

PUTRAJAYA 11 Mac – Gladys Tan Yee Kim dari Sekolah Menengah Kebangsaan Green Road, Kuching, Sarawak yang mendapat 10A dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2009 hari ini diumumkan sebagai pelajar terbaik, manakala Sekolah Menengah Sains Seremban, Negeri Sembilan pula muncul sebagai sekolah terbaik.

Rujuk [U.Malaysia-11.3.2010]

10.3.10

Bayaran wad hospital untuk pegawai, pesara dimansuhkan

KUALA LUMPUR 10 Mac - Kerajaan akan memansuhkan bayaran wad yang dikenakan terhadap pegawai dan pesara perkhidmatan awam yang mendapatkan rawatan di hospital kerajaan berkuatkuasa 1 April ini.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Ismail Adam berkata menurut Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2010 yang dikeluarkan Jabatan Perkhidmatan Awam pemansuhan itu turut terpakai untuk anggota keluarga dan ibu bapa mereka.

"Pemansuhan bayaran wad itu juga tidak menjejaskan kelayakan wad yang ditetapkan untuk pegawai berdasarkan gred pegawai,” katanya dalam satu kenyataan, di sini hari ini.

Beliau berkata kelayakan wad untuk pegawai pengurusan tertinggi, Gred 45-54 ialah Kelas 1 bilik seorang, Gred 31-44 (Kelas 1 bilik berdua), Gred 21-30 (Kelas 1 bilik bertiga) dan Gred 1-20 (Kelas 2).

Kelayakan untuk anggota keluarga dan ibu bapa sah adalah berdasarkan kelayakan yang ditetapkan kepada pegawai awam berkenaan, katanya.

Kelayakan wad untuk pesara dan anggota keluarga mereka pula adalah berdasarkan gred hakiki terakhir pegawai sebelum bersara.

Ismail berkata jika pegawai awam, pesara, anggota keluarga atau ibu bapa sah meminta untuk dimasukkan ke dalam wad yang lebih tinggi daripada kelayakan yang ditetapkan, pegawai awam atau pesara itu perlu membayar bayaran wad mengikut kadar yang dikenakan ke atas orang awam.

"Pegawai dan pesara juga dikehendaki membayar deposit sebelum dimasukkan ke wad yang lebih tinggi mengikut kadar yang ditetapkan,” katanya. - Bernama

Rujuk [U.Malaysia-10.3.2010]

7.3.10

Guru tingkat pencapaian sekolah turut diberi insentif

TANJUNG MALIM 6 Mac – Semua pengetua, guru besar dan guru yang berupaya meningkatkan pencapaian sekolah dari semasa ke semasa akan diberi pelbagai insentif termasuk kenaikan pangkat mulai tahun depan, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata, pemberian tersebut perlu diberikan secara menyeluruh kerana kejayaan sesebuah sekolah bukan hanya bergantung kepada seorang pengetua atau guru besar tetapi membabitkan kerjasama semua guru.

Beliau berkata, maklumat terperinci berhubung pelaksanaan insentif baru menerusi Pelan Menambah Baik Sekolah-Sekolah itu akan diumumkan pada 16 Mei ini.

“Kalau mereka menunjukkan kecemerlangan tak kira di bandar atau luar bandar, ikut ukuran apa yang kita sebut kumpulan-kumpulan tertentu.

“Tetapi kalau meningkat sedikit pun (cemerlang) kita akan bagi juga imbuhan kepada guru besar, pengetua dan guru-guru di sekolah itu.

“Maknanya, bukan hanya bagi pengetua atau guru besar tetapi kepada semuanya, kerana kita iktiraf peranan itu bukan hanya dimainkan oleh seorang pemimpin dalam sekolah, sebaliknya semua guru mesti bekerja sama. Kalau (sekolah) meningkat, semua dapat kredit,” katanya.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan Program Juara Rakyat Peringkat Negeri Perak di Slim River dekat sini hari ini.

Hadir sama pada majlis itu ialah isteri Timbalan Perdana Menteri, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman; Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir, pemimpin-pemimpin Barisan Nasional (BN) Pusat dan negeri Perak.

Muhyiddin berkata, pemberian insentif tersebut adalah sebagai galakan kepada pihak sekolah tanpa mengira sama ada ia sekolah bandar atau luar bandar untuk bekerjasama dalam mencapai kecemerlangan.

“Kita boleh melihat kalau di sekolah itu ada kepimpinan yang baik, walaupun tidak mendapat peruntukan tetapi mampu meningkatkan pencapaian, maka ia akan diberi penilaian dan akan diiktiraf,” katanya.

Sementara itu, beliau berkata, kerajaan akan memberi geran pelancaran kepada pihak swasta yang membuka kelas-kelas prasekolah di negara ini.

Langkah tersebut, katanya, bagi menjayakan matlamat memastikan 87 peratus kanak-kanak yang akan memasuki alam persekolahan dalam tempoh tiga tahun lagi mempunyai pendidikan asas.

Selain itu, jelas beliau, kementerian juga akan menampung kos melatih guru-guru yang ditempatkan di prasekolah terbabit.

Terdahulu, dalam pertemuannya dengan warga pendidik di Politeknik Sultan Azlan Shah (Polisas) Behrang, Muhyiddin mahu guru-guru berusaha bersungguh-sungguh ke arah mencapai kecemerlangan pendidikan.

Beliau berkata, langkah kementerian memperkenalkan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) adalah sebagai persediaan untuk melonjakkan lagi bidang pendidikan negara ke peringkat yang lebih tinggi.

“Kita minta guru-guru bersama-sama membantu mencapai matlamat Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang disasarkan kerana kita tidak mahu juara kampung tetapi yang mampu bersaing di peringkat antarabangsa.

“Kalau guru-guru bersemangat meningkatkan pencapaian murid-murid dan para pelajar, langkah-langkah ini akan diiktiraf oleh pihak kementerian dan juga layak untuk mendapat imbuhan insentif tahun depan,” katanya.

[Rujuk]

9.2.10

Panduan pemarkahan BM PMR

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN CHE TOM

SUNGAI PETANI KEDAH

PANITIA BAHASA MELAYU

Panduan Menyemak Bahasa Melayu Kertas 2 - PMR

(BM 02/2)

Nota:

Pemarkahan ;

    Bahagian A (i)        :    20 markah

    Bahagian A (ii)    :    10 markah

    Bahagian B        :    20 markah

    Bahagian C        :    40 markah

    Bahagian D        :    10 markah

    JUMLAH        : 100 markah


 

Bahagian A(i)        :    Ringkasan [ 20 markah ]

  • Bahasa dinilai secara tanggapan (impression)
  • Tandakan kesalahan bahasa sebagaimana penandaan karangan (tiada potongan markah bagi kesalahan ejaan).
  • Tandakan (/) pada setiap isi.
  • Baca dan periksa setakat 80 patah perkataan atau sehingga ayat itu berakhir.
  • Buat garisan panjang selepas 80 patah perkataan atau sehingga ayat itu berakhir.
  • Murid menjawab dalam perenggan, periksa seperti biasa.
  • Walaupun isi kurang, bahasa diperiksa seperti biasa.
  • Jawapan murid dalam catatan, berikan markah penuh untuk isi markah maksimum untuk bahasa ialah 6 markah sahaja.
  • Jika isi disalin secara terpilih dan dibuat dalam bentuk catatan (poin), markah isi seperti biasa tetapi maksimum bahasa ialah 4 markah.
  • Jika murid menyalin petikan, markah isi akan ditolak 50% dan markah maksimum bahasa ialah 2 markah.


 


 

KRITERIA PENSKORAN

PERINGKAT 

MARKAH 

KRITERIA 

CEMERLANG 

09 -10 

  • Bahasa baik dan lancar.
  • Berupaya menggunakan ayat sendiri
    • Pemilihan kata yang tepat
    • Ayat yang gramatis
    • Penanda wacana yang sesuai
  • Ejaan dan tanda baca yang betul.

BAIK 

06 – 08 

  • Bahasa masih baik dan masih lancar
  • Masih berupaya mengguna ayat sendiri
    • Pemilihan kata yang terhad
    • Ayat yang masih gramatis
    • Penanda wacana masih sesuai.
  • Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang minimum.

MEMUASKAN 

03 – 05 

  • Bahasa kurang lancar.
  • Terdapat kesalahan yang ketara dalam ayat, ejaan dan tanda baca

    ATAU

  • Menyalin ayat daripada petikan asal secara terpilih.

PENGUASAAN MINIMUM 

10 - 02

  • Keseluruhan jawapan menggambarkan penguasaan bahasa yang lemah. Menyalin secara terus daripada petikan.


 

Cara menulis markah

a)    Isi     =    10            b)    Isi    =     10

    Bahasa    =    10                Bahasa =    05*(salin isi secara terpilih)

    JUMLAH     20                JUMLAH    15


 

c)    Isi    =    09*(isi tidak lengkap) d)    Isi - 08*( - 50%) =     04

    Bahasa =    08                Bahasa         =    02*(salin petikan)

    JUMLAH    17                JUMLAH        06


 

KRITERIA MARKAH ISI ( 10 MARKAH )

BILANGAN ISI 

MARKAH 

5 

9 – 10 

4 

7 – 8 

3 

5 – 6 

2 

3 – 4 

1 

1 - 2 


 

Bahagian A(ii)    :    Pemahaman [ 10 markah ]

  • Untuk markah penuh bagi soalan maksud rangkai kata - maksud mesti tepat mengikut konteks dan ayat gramatis. Penolakan markah untuk jawapan yang tidak tepat / ayat tidak gramatis.
  • Untuk markah penuh soalan pemahaman – isi mesti cukup serta lengkap dan ayat gramatis.markah ditolak jika isi tidak lengkap / cukup dan ayat tidak gramatis.
  • Bagi soalan kemahiran berfikir, isi mestilah releven mengikut tugasan dan ayat gramatis.Markah akan ditolak jika isi tidak / kurang releven dan bahasa tidak gramatis


 

BAHAGIAN B    :    KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN

[ 20 MARKAH ]

KRITERIA PENSKORAN

PERINGKAT 

MARKAH 

KRITERIA 

CEMERLANG

16 – 20


 

(18-20)


 

( 16 – 17 )

  • Ayat gramatis
  • Penggunaan kata dan kosa kata yang luas dan tepat
  • Kesalahan penggunaan kata yang minimum
  • Ejaan dan tanda baca yang betul
  • Idea yang relevan berdasarkan tugasan.
  • Huraian idea seperti pendapat, ulasan, cadangan dan kesimpulan sesuai dan berkembang
  • Pengolahan yang menarik dan berkesan.

BAIK


 

11 – 15

( 13 – 15 )

( 11 – 12 ) 

  • Ayat masih gramatis
  • Penggunaan kata dan kosa kata masih luas dan tepat
  • Kesalahan penggunaan kata yang minimum
  • Kesalahan ejaan dan tanda baca yang minimum
  • Idea yang relevan berdasarkan tugasan.huraian idea seperti pendapat, ulasan, cadangan dan kesimpulan masih sesuai tetapi kurang dikembangkan
  • Pengolahan masih menarik

MEMUASKAN

06 – 10


 

( 08 – 10 )

( 06 – 07 ) 

  • Ayat kurang gramatis
  • Penggunaan kata dan kosa kata yang terhad
  • Kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara
  • Idea yang relevan berdasarkan tugasan.huraian idea seperti pendapat, ulasan, cadangan dan kesimpulan yang terhad
  • Pengolahan tidak menarik

PENGUASAAN MINIMUM


 

01 – 05


 

  • Keseluruhan jawapan calon menggambarkan penguasaan bahasa yang tidak cekap
  • Idea kabur / tidak berkaitan dengan tugasan.


 

NOTA:

Cara menyemak jawapan murid yang terdapat kesalahan bahasa, tanda baca, ejaan dan isi / fakta adalah seperti berikut.

____________________    kesalahan bahasa, perkataan dan frasa


 

    /            kesalahan ejaan

    //            kesalahan ejaan yang berulang

                Kesalahan tanda baca

(        )        kesalahan isi / fakta


 


 


 

BAHAGIAN C :    KARANGAN RESPON TERBUKA [ 40 MARKAH ]


 

PERINGKAT 

MARKAH 

CEMERLANG

33 - 40 

KEPUJIAN

25 – 32 

BAIK

17 – 24 

MEMUASKAN

09 – 16 

PENGUASAAN MINIMUM

01 - 08 


 


 

KRITERIA MENILAI KEMAHIRAN MENULIS


 

ASPEK 

KRITERIA 

BAHASA 

  • Kegramatisan: Kata (morfologi)

Ayat (sintaksis)

  • Ejaan dan tanda baca betul
  • Kosa kata luas dan tepat

IDEA

  • Isi-isi sesuai
  • Huraian isi jelas
  • Contoh yang sesuai

PENGOLAHAN 

  • Pengolahan menarik dan berkesan
  • Pemerengganan sesuai
  • Format menepati tugasan
  • Unsure keindahan bahasa (pantun dan peribahasa)


 

KRITERIA PENSKORAN

PERINGKAT 

MARKAH 

KRITERIA 

CEMERLANG

33 – 40

( 37 – 40 )

( 33 – 36 )

  • Penggunaan pelbagai jenis kata yang luas dan tepat
  • Penggunaan pelbagai ayat majmuk yang gramatis tetapi tedapat kesalahan yang minimum
  • Penggunaan penanda wacana yang betul
  • Ejaan dan tanda baca yang betul
  • Penggunaan kosa kata yang luas dan tepat
  • Idea yang relevan dengan huraian yang jelas beserta dengan contoh-contoh yang sesuai
  • Pengolahan menarik dan berkesan dengan pemerengganan yang sesuai dan format menepati kehendak tugasan
  • Penggunaan ungkapan yang mudah seperti peribahasa, pantun, cogan kata dan frasa yang menarik

KEPUJIAN 

25 – 32

( 29 – 32 )

( 25 – 28 )

  • Penggunaan pelbagai jenis kata yang tepat
  • Penggunaan pelbagai ayat majmuk yang gramatis tetapi tedapat kesalahan yang minimum
  • Penggunaan penanda wacana yang sesuai
  • Ejaan dan tanda baca yang betul
  • Penggunaan kosa kata yang luas
  • Idea yang relevan dengan huraian yang jelas beserta dengan contoh-contoh
  • Pengolahan menarik dengan pemerengganan yang sesuai dan format menepati kehendak tugasan
  • Penggunaan ungkapan yang mudah seperti peribahasa, pantun, cogan kata dan frasa yang menarik

BAIK 

17 – 24

( 21 – 24 )

( 17 – 20 )

  • Penggunaan pelbagai jenis kata yang sesuai
  • Penggunaan ayat majmuk gabungan yang gramatis tetapi tedapat kesalahan yang minimum
  • Penggunaan penanda wacana yang masih sesuai
  • Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang minimum
  • Penggunaan kosa kata umum tetapi terdapat kesalah yang minimum
  • Idea masih relevan dengan huraian yang masih jelas
  • Pengolahan masih menarik dengan pemerengganan yang masih sesuai dan format menepati kehendak tugasan

MEMUASKAN 

09 – 16

( 13 – 16 )

( 09 – 12 )

  • Penggunaan pelbagai jenis kata yang terhad
  • Penggunaan ayat yang mudah tetapi tedapat kesalahan yang minimum
  • Penggunaan penanda wacana yang kurang tepat
  • Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara
  • Idea masih relevan / idea bercampur aduk dan huraian tidak jelas
  • Pengolahan kurang menarik dengan pemerengganan yang kurang sesuai dan format yang kurang tepat

PENGUASAAN

MINIMUM 

01 – 08

( 05 – 08 )

( 01 – 04 )

  • Keseluuruhan jawapan murid menggambarkan penguasaan bahasa yang tidak cekap
  • Tidak menjawab tugasan / soalan


 

NOTA;

Cara penandaan menyemak semasa menyemak jawapan murid seperti nota di atas.


 


 

BAHAGIAN D: PEMAHAMAN NOVEL [ 10 MARKAH ]


 

PEMBAHAGIAN MARKAH


 

PERINCIAN 

MARKAH 

ISI 

6 Markah 

BAHASA 

4 Markah 


 


 


 

KRITERIA MARKAH BAHASA

PERINGKAT 

MARKAH 

KRITERIA 

CEMERLANG 

04 

  • Bahasa baik dan lancar
  • Ayat gramatis
  • Ejaan dan tanda baca yang betul

BAIK 

02 – 03 

  • Bahasa masih baik dan masih lancar
  • Penggunaan ayat masih gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum
  • Kesalahan ejaan dan tanda baca yang minimum

MEMUASKAN 

01 

  • Bahasa tidak cekap
  • Ayat tidak gramatis
  • Kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara


 

NOTA:

  • Markah Maksimum Isi : 3 isi
  • Jawapan murid mestilah berdasarkan novel-novel yang dipelajari di tingkatan 1, 2 dan 3
  • Markah maksimum bagi bahasa 4 markah
  • Markah bahasa diberi secara tanggapan (impression)
  • Markah maksimum 10 markah


     


     


     


     


     


     


     


     

Mariyamismail@gmail.com.my

2.2.10

Panduan pemarkahan BM 1

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN CHE TOM

SUNGAI PETANI KEDAH

PANITIA BAHASA MELAYU

Panduan Menyemak Bahasa Melayu Kertas 1- SPM

(BM 1103/1)

NOTA:

  • Kertas 1 ini bertujuan menguji murid membina, mengumpul, memilih dan menyusun atur idea-idea, hujah-hujah dan bahan-bahan yang berkaitan dengan tajuk
  • Menguji murid melahirkan idea, pendapat, hujah, pengalaman dan perasaan dengan bahasa yang jelas dan berkesan
  • Menguji murid dalam menguasai teknik mengarang pelbagai bentuk karangan dan menggunakannya untuk pelbagai tujuan, menguasai penggunaan perenggan-perenggan dan tanda-tanda baca pada tempat-tempat dan keadaan yang sesuai.
  • Menguji keupayaan murid menulis dengan bahasa yang kemas, lancar dan jelas, struktur ayat yang betul dan gaya bahasa yang menarik serta bersesuaian dengan tajuk karangan


     

Bahagian A : Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan ( 30 markah )


 

KRITERIA PENSKORAN

PERINGKAT 

MARKAH 

KRITERIA 

CEMERLANG

26 – 30


 

(28 – 30)


 

(26 – 27) 

  • Karangan menepati tema bahan ransangan.
  • Idea releven dengan tema bahan ransangan dan dihuraikan dengan jelas dan matang.
  • Bahasa gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca betul dan tepat. Ejaan mengikut Sisitem Ejaan Rumi Baharu. Penggunaan kosa kata luas dan tepat.
  • Wacananya lengkap. Unsur bahasa yang digunakan bervariasi dan menggunakan ungkapan yang menarik.

KEPUJIAN

20 – 25


 

(23 – 25)


 

(20 – 22) 

  • Karangan menepati tema bahan ransangan.
  • Idea releven dengan tema bahan ransangan dan dihuraikan dengan jelas
    .
  • Bahasa gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca betul dan tepat. Ejaan mengikut Sistem Ejaan Rumi Baharu. Penggunaan kosa kata luas dan luas.
  • Wacananya lengkap. Unsur bahasa yang digunakan bervariasi.

MEMUASKAN

15 – 19


 

(17 – 19)


 

(15 – 16)

  • Karangan masih menepati tema bahan ransangan.
  • Idea masih releven dengan tema bahan ransangan. Huraian idea masih jelas .
  • Bahasa masih gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca masih betul dan tepat. Ejaan masih mengikut Sistem Ejaan Rumi Baharu.
  • Wacananya masih lengkap. Unsur bahasa masih bervariasi.

KURANG

MEMUASKAN

10 – 14


 

(12 – 14)


 

(10 – 11) 

  • Karangan masih/kurang menepati tema bahan ransangan.
  • Idea masih/kurang releven dengan tema bahan ransangan. Huraikan idea kurang masih jelas .
  • Bahasa kurang gramatis dari egi kata dan ayat. Kesalahan-kesalahan tatabahasa ketara . Ejaan masih mengikut Sistem Ejaan Rumi Baharu tetapi terdapat kesalahan ejaan yang ketara.Penggunaan kosa kata terhad
  • Wacana kurang lengkap. Unsur bahasa kurang bervariasi.

PENCAPAIAN

UMUM

01 – 09


 

(06 – 09)


 

(01 – 05)

  • Calon tidak menunjukkan penguasaan kemahiran menulis.
  • Idea tidak menepati tema bahan ransangan.
  • Banyak kesalahan bahasa dari segi kata dan ayat.


 

***Ungkapan menarik –
peribahasa, pantun, cogan kata, frasa menarik, petikan ucapan, kata-

kata hikmat, petikan hadis, maksud Al-Quran dan lain-lain.


 


 


 

Bahagian B: karangan Berdasarkan Bahan Ransangan ( 100 markah )

NOTA:

KRITERIA 

DESKRIPSI 

1. BAHASA

(Mekanis) 

  • Kegramatisan - Kata ( morfologi )

    - Ayat ( sintaksisis )

  • Tanda baca


 

  • Ejaan

2. LARAS

( Dinamis )

  • Pemilihan kosa kata

3. IDEA

( Isi )

  • Tema
  • Isi utama
  • Pengembangan(huraian/bahasa/hujahan/contoh)
  • Kerelevanan

4. PENGOLAHAN

  • Wacana
  • Logik
  • Pemerengganan
  • Format

5. GAYA BAHASA 

  • Keingahan bahasa
  • Ungkapan
  • Peribahasa


 


 


 

KRITERIA PENSKORAN

PERINGKAT 

MARKAH 

KRITERIA 

CEMERLANG 

80 – 100

(90 – 100)

(80 – 89) 

  • Idea yang relevan mengikut tugasan, dihuraikan dengan jelas dan matang, disertakan dengan contoh yang sesuai.
  • Penggunaan pelbagai jenis ayat majmuk yang gramatis.
  • Penggunaan pelbagai jenis kata yang luas dan tepat.
  • Penggunaan kosa kata luas yang tepat.
  • Ejaan dan tanda baca yang betul.
  • Laras bahasa sesuai dengan tugasan.
  • Penggunaan unsur bahasa bervariasi.
  • Gaya bahasa menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun, cogan kata atau frasa.
  • Pengolahan menarik dan berkesan serta pemerenganan sesuai.
  • Wacana lengkap dan terdapat kesinambungan idea yang jelas antara perenggan.

KEPUJIAN 

66 – 79

(73 – 79)

(66 – 72) 

  • Idea yang relevan mengikut tugasan, dihuraikan dengan jelas, disertakan dengan contoh yang sesuai.
  • Penggunaan pelbagai jenis ayat majmuk yang gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum.
  • Penggunaan pelbagai jenis kata yang tepat.
  • Penggunaan kosa kata luas yang tepat.
  • Ejaan dan tanda baca yang betul.
  • Laras bahasa sesuai dengan tugasan.
  • Penggunaan unsur bahasa masih bervariasi.
  • Gaya bahasa masih menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun, cogan kata atau frasa.
  • Pengolahan menarik dan berkesan serta pemerengganan sesuai.
  • Wacana lengkap dan masih terdapat kesinambungan idea yang jelas antara perenggan.

BAIK 

51 – 65

(58 – 65)

(51 – 57) 


 

  • Idea masih relevan mengikut tugasan, huraian isi masih jelas dan contoh masih sesuai.
  • Penggunaan ayat majmuk gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum.
  • Penggunaan pelbagai jenis kata sesuai.
  • Penggunaan kosa kata umum.
  • Ejaan dan tanda baca masih betul.
  • Laras bahasa sesuai mengikut tugasan.
  • Penggunaan unsur bahasa masih bervariasi.
  • Gaya bahasa yang kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.
  • Pengolahan masih menarik dan pemerengganan masih sesuai.
  • Wacana masih lengkap.

MEMUASKAN 

36 – 50

(43 – 50)

(36 – 42) 

  • Idea masih relevan mengikut tugasan, huraian isi kurang jelas dan contoh kurang sesuai.
  • Ayat kurang gramatis
  • Penggunaan pelbagai jenis kata terhad.
  • Penggunaan kosa kata umum dan terhad.
  • Ejaan dan tanda baca betul tetapi terdapat kesalahan yang minimum.gaya, bahasa kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.
  • Laras bahasa kurang sesuai.
  • Penggunaan unsur bahasa kurang bervariasi.
  • Gaya bahasa kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.
  • Pengolahan kurang menarik.
  • Wacana masih / kurang lengkap.

KURANG MEMUASKAN 

21 – 35

(28 – 35)

(21 – 27) 

  • Idea masih relevan / idea bercampur aduk dan huraian tidak jelas / tidak berkembang dan contoh tidak sesuai.
  • Ayat tidak gramatis tetapi masih difahami.
  • Penggunaan kata kurang tepat.
  • Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara.
  • Unsur bahasa tidak bervariasi.
  • Gaya bahasa dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan lemah.
  • Pengolahan tidak menarik.
  • Wacana tidak lengkap dan binaan perenggan tidak seimbang.

PENCAPAIAN MINIMUM 

01 – 20

(11 – 20)

(01 – 10) 

  • Idea bercampur aduk dan huraian tidak jelas / tidak berkembang dan contoh tidak sesuai.
  • Keseluruhannya menunjukkan penggunaan kata dan ayat yang tidak gramatis.
  • Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara.
  • Gaya bahasa dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan lemah dan tidak menarik.
  • Pengolahan tidak menarik.
  • Wacana tidak lengkap binaan perenggan tidak seimbang dan tidak sesuai.
  • Keseluruhan karangan sukar / tidak difahami.


 


 

NOTA:

Cara menanda kesalahan isi, ejaan dan tanda baca:


 

    (        )        =    Kesalahan isi.


 

     -------------------         =    Kesalahan bahasa, rangkai kata dan perkataan.


 

     /            =    Kesalahan ejaan dan huruf besar ( nama khas ).


 

        //            =    Kesalahan ejaan yang berulang.


 

                    =    Kesalahan tanda baca.


 

                    =    Tinggal


 


 

'Ikutlah resmi padi: semakin berisi semakin tunduk'.

mariyamismail@gmail.com