12.5.11

Pencemaran udara semakin membimbangkan

Kita baru dikejutkan dengan cadangan pembinaan kilang nadir bumi yang kini sudah pun ditangguhkan berikutan bantahan orang ramai. Rakyat sudah tentu tidak mahu pencemaran radioaktif membelenggui mereka.

Dalam pada kita runsing tentang pencemaran radioaktif, kita juga perlu sedar bahawa pencemaran udara di negara kita juga memerlukan perhatian rapi.

Ini kerana pencemaran udara sudah berada di tahap serius, terutama sekali di bandar besar seperti Lembah Klang.

Lihat sahaja keadaan persekitaran Lembah Klang apabila hujan tidak turun. Apabila hujan tidak turun, maka Lembah Klang pasti mengalami cuaca berjerebu, seperti yang kita alami dalam sehari dua ini.

Pelbagai faktor dapat dikaitkan dengan cuaca berjerebu ini, seperti perubahan musim, angin barat daya, cuaca panas dan sebagainya.

Itu semua adalah faktor semula jadi. Walau bagaimanapun, kita tidak harus lupa tentang faktor yang lebih penting lagi, iaitu perbuatan manusia itu sendiri.

Tahap pencemaran udara di Lembah Klang kini sudah teruk, yang mana kita memerlukan hujan yang berterusan bagi mengekalkan kualiti udara pada tahap yang boleh diterima. Jika hujan tidak turun, maka cuaca menjadi berjerebu.

Faktor semula jadi yang disebutkan di atas hanyalah faktor sampingan kerana pada musim lain juga, keadaan yang sama berlaku, yang mana tanpa hujan, cuaca menjadi berjerebu.

Maka ini menunjukkan bahawa punca utama keadaan berjerebu adalah faktor manusia dan bukannya faktor alam.

Diharap pihak berkuasa dapat meneliti perkara ini dan mengambil tindakan sewajarnya bagi menangani masalah pencemaran udara yang semakin membimbangkan.

Malaysiakini 12.5.11

No comments: