5.5.11

Pendidikan teknikal, vokasional dinaik taraf tarik pelajar terbaik

05/05/2011 2:05pm - Utusan Malaysia


PUTRAJAYA 5 Mei - Kerajaan berusaha menjadikan pendidikan teknikal dan latihan vokasional (TEVT) sebagai pilihan utama pelajar-pelajar terbaik di negara ini seperti yang diamalkan oleh negara-negara maju, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Mohd. Yassin.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran berkata, Jabatan Pembanguan Kemahiran akan memastikan kurikulum semua pusat latihan kemahiran memenuhi Standard Kemahiran Pekerjaan Kebangsaan (NOSS) dan selaras dengan bidang ekonomi yang diberi keutamaan.

Sebagai langkah penyeragaman dan pengiktirafan persijilan TEVT, Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) akan diguna pakai sebagai persijilan tunggal kebangsaan bagi TEVT.

"TEVT selepas ini diharapkan bukan lagi menjadi aliran pilihan kedua ataupun terakhir bagi pelajar-pelajar yang lemah dalam pencapaian akademik sahaja tetapi akan menjadi aliran pilihan utama pelajar-pelajar terbaik di negara ini,” katanya ketika melancarkan Kempen Skills Malaysia 2011, anjuran Kementerian Sumber Manusia, di sini hari ini.

Muhyiddin berkata kaunselor di sekolah menengah akan diberi tanggungjawab untuk membimbing pelajar agar lebih ramai pelajar memilih aliran TEVT. - Bernama

No comments: