2.2.10

Panduan pemarkahan BM 1

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN CHE TOM

SUNGAI PETANI KEDAH

PANITIA BAHASA MELAYU

Panduan Menyemak Bahasa Melayu Kertas 1- SPM

(BM 1103/1)

NOTA:

  • Kertas 1 ini bertujuan menguji murid membina, mengumpul, memilih dan menyusun atur idea-idea, hujah-hujah dan bahan-bahan yang berkaitan dengan tajuk
  • Menguji murid melahirkan idea, pendapat, hujah, pengalaman dan perasaan dengan bahasa yang jelas dan berkesan
  • Menguji murid dalam menguasai teknik mengarang pelbagai bentuk karangan dan menggunakannya untuk pelbagai tujuan, menguasai penggunaan perenggan-perenggan dan tanda-tanda baca pada tempat-tempat dan keadaan yang sesuai.
  • Menguji keupayaan murid menulis dengan bahasa yang kemas, lancar dan jelas, struktur ayat yang betul dan gaya bahasa yang menarik serta bersesuaian dengan tajuk karangan


     

Bahagian A : Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan ( 30 markah )


 

KRITERIA PENSKORAN

PERINGKAT 

MARKAH 

KRITERIA 

CEMERLANG

26 – 30


 

(28 – 30)


 

(26 – 27) 

  • Karangan menepati tema bahan ransangan.
  • Idea releven dengan tema bahan ransangan dan dihuraikan dengan jelas dan matang.
  • Bahasa gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca betul dan tepat. Ejaan mengikut Sisitem Ejaan Rumi Baharu. Penggunaan kosa kata luas dan tepat.
  • Wacananya lengkap. Unsur bahasa yang digunakan bervariasi dan menggunakan ungkapan yang menarik.

KEPUJIAN

20 – 25


 

(23 – 25)


 

(20 – 22) 

  • Karangan menepati tema bahan ransangan.
  • Idea releven dengan tema bahan ransangan dan dihuraikan dengan jelas
    .
  • Bahasa gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca betul dan tepat. Ejaan mengikut Sistem Ejaan Rumi Baharu. Penggunaan kosa kata luas dan luas.
  • Wacananya lengkap. Unsur bahasa yang digunakan bervariasi.

MEMUASKAN

15 – 19


 

(17 – 19)


 

(15 – 16)

  • Karangan masih menepati tema bahan ransangan.
  • Idea masih releven dengan tema bahan ransangan. Huraian idea masih jelas .
  • Bahasa masih gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca masih betul dan tepat. Ejaan masih mengikut Sistem Ejaan Rumi Baharu.
  • Wacananya masih lengkap. Unsur bahasa masih bervariasi.

KURANG

MEMUASKAN

10 – 14


 

(12 – 14)


 

(10 – 11) 

  • Karangan masih/kurang menepati tema bahan ransangan.
  • Idea masih/kurang releven dengan tema bahan ransangan. Huraikan idea kurang masih jelas .
  • Bahasa kurang gramatis dari egi kata dan ayat. Kesalahan-kesalahan tatabahasa ketara . Ejaan masih mengikut Sistem Ejaan Rumi Baharu tetapi terdapat kesalahan ejaan yang ketara.Penggunaan kosa kata terhad
  • Wacana kurang lengkap. Unsur bahasa kurang bervariasi.

PENCAPAIAN

UMUM

01 – 09


 

(06 – 09)


 

(01 – 05)

  • Calon tidak menunjukkan penguasaan kemahiran menulis.
  • Idea tidak menepati tema bahan ransangan.
  • Banyak kesalahan bahasa dari segi kata dan ayat.


 

***Ungkapan menarik –
peribahasa, pantun, cogan kata, frasa menarik, petikan ucapan, kata-

kata hikmat, petikan hadis, maksud Al-Quran dan lain-lain.


 


 


 

Bahagian B: karangan Berdasarkan Bahan Ransangan ( 100 markah )

NOTA:

KRITERIA 

DESKRIPSI 

1. BAHASA

(Mekanis) 

  • Kegramatisan - Kata ( morfologi )

    - Ayat ( sintaksisis )

  • Tanda baca


 

  • Ejaan

2. LARAS

( Dinamis )

  • Pemilihan kosa kata

3. IDEA

( Isi )

  • Tema
  • Isi utama
  • Pengembangan(huraian/bahasa/hujahan/contoh)
  • Kerelevanan

4. PENGOLAHAN

  • Wacana
  • Logik
  • Pemerengganan
  • Format

5. GAYA BAHASA 

  • Keingahan bahasa
  • Ungkapan
  • Peribahasa


 


 


 

KRITERIA PENSKORAN

PERINGKAT 

MARKAH 

KRITERIA 

CEMERLANG 

80 – 100

(90 – 100)

(80 – 89) 

  • Idea yang relevan mengikut tugasan, dihuraikan dengan jelas dan matang, disertakan dengan contoh yang sesuai.
  • Penggunaan pelbagai jenis ayat majmuk yang gramatis.
  • Penggunaan pelbagai jenis kata yang luas dan tepat.
  • Penggunaan kosa kata luas yang tepat.
  • Ejaan dan tanda baca yang betul.
  • Laras bahasa sesuai dengan tugasan.
  • Penggunaan unsur bahasa bervariasi.
  • Gaya bahasa menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun, cogan kata atau frasa.
  • Pengolahan menarik dan berkesan serta pemerenganan sesuai.
  • Wacana lengkap dan terdapat kesinambungan idea yang jelas antara perenggan.

KEPUJIAN 

66 – 79

(73 – 79)

(66 – 72) 

  • Idea yang relevan mengikut tugasan, dihuraikan dengan jelas, disertakan dengan contoh yang sesuai.
  • Penggunaan pelbagai jenis ayat majmuk yang gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum.
  • Penggunaan pelbagai jenis kata yang tepat.
  • Penggunaan kosa kata luas yang tepat.
  • Ejaan dan tanda baca yang betul.
  • Laras bahasa sesuai dengan tugasan.
  • Penggunaan unsur bahasa masih bervariasi.
  • Gaya bahasa masih menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun, cogan kata atau frasa.
  • Pengolahan menarik dan berkesan serta pemerengganan sesuai.
  • Wacana lengkap dan masih terdapat kesinambungan idea yang jelas antara perenggan.

BAIK 

51 – 65

(58 – 65)

(51 – 57) 


 

  • Idea masih relevan mengikut tugasan, huraian isi masih jelas dan contoh masih sesuai.
  • Penggunaan ayat majmuk gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum.
  • Penggunaan pelbagai jenis kata sesuai.
  • Penggunaan kosa kata umum.
  • Ejaan dan tanda baca masih betul.
  • Laras bahasa sesuai mengikut tugasan.
  • Penggunaan unsur bahasa masih bervariasi.
  • Gaya bahasa yang kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.
  • Pengolahan masih menarik dan pemerengganan masih sesuai.
  • Wacana masih lengkap.

MEMUASKAN 

36 – 50

(43 – 50)

(36 – 42) 

  • Idea masih relevan mengikut tugasan, huraian isi kurang jelas dan contoh kurang sesuai.
  • Ayat kurang gramatis
  • Penggunaan pelbagai jenis kata terhad.
  • Penggunaan kosa kata umum dan terhad.
  • Ejaan dan tanda baca betul tetapi terdapat kesalahan yang minimum.gaya, bahasa kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.
  • Laras bahasa kurang sesuai.
  • Penggunaan unsur bahasa kurang bervariasi.
  • Gaya bahasa kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.
  • Pengolahan kurang menarik.
  • Wacana masih / kurang lengkap.

KURANG MEMUASKAN 

21 – 35

(28 – 35)

(21 – 27) 

  • Idea masih relevan / idea bercampur aduk dan huraian tidak jelas / tidak berkembang dan contoh tidak sesuai.
  • Ayat tidak gramatis tetapi masih difahami.
  • Penggunaan kata kurang tepat.
  • Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara.
  • Unsur bahasa tidak bervariasi.
  • Gaya bahasa dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan lemah.
  • Pengolahan tidak menarik.
  • Wacana tidak lengkap dan binaan perenggan tidak seimbang.

PENCAPAIAN MINIMUM 

01 – 20

(11 – 20)

(01 – 10) 

  • Idea bercampur aduk dan huraian tidak jelas / tidak berkembang dan contoh tidak sesuai.
  • Keseluruhannya menunjukkan penggunaan kata dan ayat yang tidak gramatis.
  • Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara.
  • Gaya bahasa dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan lemah dan tidak menarik.
  • Pengolahan tidak menarik.
  • Wacana tidak lengkap binaan perenggan tidak seimbang dan tidak sesuai.
  • Keseluruhan karangan sukar / tidak difahami.


 


 

NOTA:

Cara menanda kesalahan isi, ejaan dan tanda baca:


 

    (        )        =    Kesalahan isi.


 

     -------------------         =    Kesalahan bahasa, rangkai kata dan perkataan.


 

     /            =    Kesalahan ejaan dan huruf besar ( nama khas ).


 

        //            =    Kesalahan ejaan yang berulang.


 

                    =    Kesalahan tanda baca.


 

                    =    Tinggal


 


 

'Ikutlah resmi padi: semakin berisi semakin tunduk'.

mariyamismail@gmail.com

27.1.10

Panduan pemarkahan BM 2

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN CHE TOM

SUNGAI PETANI KEDAH

PANITIA BAHASA MELAYU

Panduan Menyemak Bahasa Melayu Kertas 2

(BM 1103/2)

Soalan 1 ( Rumusan )

Markah Penuh 30 dibahagi kepada:

(a) Isi        - 20 markah

(b) Bahasa    - 10 markah

(a)     Isi [ 20 markah ]

Nota :

(i)    Panduan mengira perkataan.

     Perkataan yang dikira sebagai satu perkataan:

  • Nama khas
  • Perkataan berulang
  • Penggunaan kata sendi di dan ke
  • Tarikh
  • Angka yang ditulis dengan nombor atau perkataan
  • Gelaran
(ii)    Kira dan tandakan jawapan murid setakat 120 patah perkataan sahaja sebelum diperiksa.

(iii)    Periksa jawapan murid setakat 120 patah perkataan sahaja. Yang selebihnya tidak perlu

diperiksa.

(iv)    Berikan markah bagi setiap isi yang tepat dan lengkap sahaja

Nota:

Rujuk jadual pemarkahan bagi setiap isi di bawah.

BAHAGIAN 

MARKAH 

MARKAH 

(i) Pendahuluan 

 

2 

(ii) Isi Tersurat 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

16 

(iii) Isi tersirat 

12 

11 

10 

9 

8 

7 

6 

5 

4 

(iv) Kesimpulan 

 

2 

 

Jumlah markah 

20 

( b )    Bahasa [ 10 markah ]

    Asas pemberian markah bahasa tertakluk kepada markah isi seperti yang dinyatakan dalam jadual berikut:

Peringkat 

Markah

Isi 

Markah

Bahasa 

Huraian 

Baik

18 – 20

15 – 17 

9 – 10

7 – 9 

-kesinambungan isi baik

-struktur ayat/tatabahasa baik

-kosa kata luas

-tanda baca/ejaan betul

Sederhana 

12 – 14

8 – 11 

6 – 7

4 – 6 

-kesinambungan isi masih baik

-struktur ayat/tatabahasa masih

memuaskan

-kosa kata masih memuaskan

-tanda baca/ejaan juga

Memuaskan

Lemah 

1 – 7 

1 – 4 

-pada keseluruhannya dalam

serba kekurangan/tidak

memuaskan.

Nota:

(i)    Jika bahasa agak baik, tambah 1 markah lagi

(ii)    Jika bahasanya kurang memuaskan, tolak 1 markah

(iii)    Jika disalin bulat-bulat perkataan demi perkataan, ayat demi ayat, walaupun jumlah

perkataan kurang daripada 120 patah perkataan, berikan 0 markah

(iv)    Jika rumusan kurang daripada 120 patah perkataan, markah tidak dipotong

Soalan 2 [ Pemahaman ]

Markah penuh 35 dibahagikan kepada:

    Soalan 2(a)    :    9 markah

    Soalan 2(b)    :    9 markah

    Soalan 2(c)    :    8 markah

    Soalan 2(d)    ;    9 markah

Nota:

  • Jawapan hendaklah menggunakan ayat sendiri
  • Jawapan hendaklah dalam ayat yang lengkap
  • Jika disalin bulat-bulat daripada teks dan betul, jangan beri markah penuh. Tolak 50%
  • Jawapan mestilah tepat mengikut konteks/isi yang cukup dan ayat yang gramatis
  • Isi mestilah cukup dan lengkap/relevan dengan tugasan dan ayat yang gramatis
  • Pastikan isi setara dengan jumlah peruntukan markah bagi setiap soalan.
Soalan 3 [ Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa ]

Markah penuh 30 markah dibahagikan kepada:

    Soalan 3(a)    ;    6 markah

    Soalan 3(b)    :    6 markah

    Soalan 3(c)    :    6 markah

    Soalan 3(d)    :    6 markah

    Soalan 3(e)    :    6 markah

Nota:

  • Markah diberikan kepada setiap ayat yang betul
  • Penolakkan markah dibuat kerana kesalahan ejaan/jalan bahasa/tanda baca daripada keseluruhan soalan
  • Bagi bina ayat, perkataan yang diuji tidak boleh digunakan sebagai peribahasa dan nama khas seperti arahan soalan.
  • Jika murid memberikan maksud kepada perkataan yang diuji, markah penuh hendaklah diberi.
  • Ayat yang dibina mesti satu ayat jika lebih markah hendaklah ditolak
  • Murid boleh menggunakan struktur cakap ajuk dengan mematuhi tanda bacanya.
  • Isi mesti jelas.jika tidak markah dipotong
  • Jika menambah atau mengubah imbuhan tiada markah diperuntukkan
Soalan 4 [ Novel ]

Markah penuh 15 markah dibahagikan kepada 2 buah novel dari tingkatan 4 dan 5.

4 (a) : 7 markah

  • Mesti berdasarkan kepada sebuah novel yang dipelajari
  • Menulis dalam ayat yang lengkap
  • Setiap jawapan mestilah dengan huraian yang lengkap
  • Setiap jawapan mestilah dengan huraian yang lengkap
  • Markah isi maksimum = 4 markah
  • Markah bahasa maksimum = 3 markah
  • Markah bahasa diberi secara impression iaitu:

    Baik         : 3 markah

    Sederhana    : 2 markah

    Lemah     : 1 markah

4 (b) : 8 markah

  • Mesti berdasarkan novel yang dipelajari
  • Menulis dalam ayat yang lengkap
  • Setiap jawapan mestilah dengan huraian yang lengkap
  • Setiap jawapan mestilah dengan huraian yang lengkap
  • Markah isi maksimum = 6 markah
  • Markah bahasa maksimu = 1 markah

26.1.10

20 sekolah hebat

Kumpulan pertama Sekolah Berprestasi Tinggi diberi autonomi

PUTRAJAYA: Misi mengangkat sekolah negara ini ke taraf dunia bermula semalam dengan pemilihan kumpulan pertama 20 Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) yang menyaksikan pengetua dan guru besar diberi autonomi tambahan dalam pengurusan kurikulum, kewangan dan kakitangan.

Autonomi itu antara lain memberi kelonggaran memanjangkan waktu persekolahan, menamatkan tempoh persekolahan pelajar cemerlang setahun lebih awal, mengagihkan kewangan mengikut keperluan serta mengambil kakitangan berdasarkan pencapaian dan bukan kekananan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata SBT dibimbing dan dipantau secara khusus menjamin berlaku lonjakan prestasi secara berterusan.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran, berkata penilaian SBT akan dibuat berdasarkan laporan tahunan petunjuk keberhasilan dan pemeriksaan sekolah mengikut Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) yang diubah suai.

Beliau bagaimanapun menjelaskan SBT bukan sekolah elit untuk sebilangan kecil pelajar, sebaliknya semua sekolah mempunyai peluang sama dan boleh bersaing ‘di padang sama rata’ bagi mendapat pengiktirafan itu.

“Tahun ini kita sasarkan 20 sekolah mengikut sub Bidang Keberhasilan Utama (NKRA) kementerian, manakala 30 pada tahun depan dan 50 lagi pada 2012,” katanya pada sidang media mengumumkan senarai kumpulan pertama SBT yang meliputi 14 sekolah menengah (SM) dan enam sekolah rendah.

SM yang terpilih termasuk empat sekolah harian, iaitu SM Kebangsaan (P) Sri Aman, Petaling Jaya; SMK Sultanah Asma, Alor Setar; SMK Aminuddin Baki, Kuala Lumpur dan SMK (P) St George, Pulau Pinang.

Muhyiddin berkata, 20 sekolah berkenaan dipilih daripada 10,000 sekolah di seluruh negara berdasarkan kriteria tertentu termasuk menunjukkan pencapaian cemerlang dalam akademik dan kokurikulum.

Mengenai nasib sekolah pedalaman, Muhyiddin berkata, mungkin mereka akan menghadapi cabaran kerana kemudahan yang belum setara dengan sekolah bandar, tetapi tetap boleh diiktiraf sebagai SBT jika memenuhi kriteria.

"Ini bukan usaha jangka pendek dan tak mungkin semua 10,000 sekolah naik ke tahap begitu, di mana dunia pun tidak begitu, tetapi tak kira bandar, luar bandar atau pedalaman, kalau prestasi bagus dia akan diiktiraf SBT manakala kemudahan di pedalaman kita akan terus perbaiki," katanya.

Sementara itu, Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata kementerian belum ada mekanisme khusus mengenai langkah autonomi SBT yang membenarkan tempoh persekolahan ditamatkan setahun lebih awal bagi murid cemerlang.

"Panduan kasarnya ialah kerajaan berasakan pelajar cemerlang dibenarkan menamatkan persekolahan setahun lebih awal, tetapi ia akan bergantung kepada cadangan pengetua dan guru besar,” katanya.

SEKOLAH TERPILIH SBT

Sekolah Berasrama Penuh:

Sekolah Tun Fatimah (Johor Bahru)
Sekolah Dato’ Abdul Razak (Seremban)
Kolej Melayu Kuala Kangsar
Sekolah Seri Puteri (Cyberjaya)
Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim (Jitra)
Kolej Tunku Kurshiah (Seremban)
Kolej Islam Sultan Alam Shah (Klang)
Sekolah Menengah Sains (SMS) Tuanku Syed Putra (Perlis)
Sekolah Sultan Alam Shah (Putrajaya)
SMS Muzaffar Syah (Melaka)

Sekolah Menengah Harian:

Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) (P) Sri Aman (Petaling Jaya)
SMK Aminuddin Baki (Kuala Lumpur)
SMK Sultanah Asma (Alor Setar)
SMK (P) St George (Pulau Pinang)

Sekolah Rendah:

Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Bintang Utara (KL)
SK Taman Tun Dr Ismail 1 (Kuala Lumpur)
SK Bukit Damansara (KL)
SK Zainab (2) (Kota Bharu)
SK Convent Kota (Taiping)
SK Bandar Baru Uda 2 (Johor Bahru)

Sekolah diberi autonomi:

-Fleksibel dalam pengajaran dan pembelajaran serta silibus bagi subjek wajib dan elektif
-Boleh menggunakan bahasa pengantar bahasa kebangsaan atau pelbagai bahasa lain.
-Kelonggaran menetapkan waktu pengajaran minimum sesuatu mata pelajaran.
-Memanjangkan waktu persekolahan.
-Membenarkan tempoh persekolahan bagi pelajar cemerlang ditamatkan setahun lebih awal (seperti kelas lompat).
-Fleksibiliti untuk mengagihkan kewangan mengikut keperluan.
-Pengecualian daripada perolehan secara berpusat.
-Bajet tambahan antara RM500,000 hingga RM1 juta setahun.
-Mengambil staf berdasarkan prestasi pencapaian dan bukan kekananan.
-Boleh menyediakan bayaran kerja lebih masa dan ganjaran berdasarkan prestasi kepada semua staf.
-Boleh memindahkan staf jika prestasi kurang memuaskan.
-Pengagihan fungsi berdasarkan akademik dan bukan akademik.

Kriteria pemilihan SBT :

-Pencapaian akademik yang cemerlang.
-Melahirkan personaliti unggul.
-Merangkul anugerah kebangsaan dan antarabangsa.
-Mewujudkan jalinan dengan institusi pengajian tinggi.
-Mempunyai permuafakatan jitu dengan masyarakat serta jaringan kukuh dengan sekolah tempatan dan antarabangsa.
-Menjadi penanda aras kepada sekolah dalam dan luar negara

Rujuk [B.Harian-26.1.2010]

4.1.10

Guru perlu kreatif mengajar

PEKAN: Datuk Seri Najib Razak meminta warga pendidik lebih kreatif dan inovatif sekali gus berupaya memberi dimensi baru kepada proses pembelajaran dan pengajaran kepada pelajar.

Perdana Menteri berkata, ia bukan saja mewujudkan suasana pembelajaran dan pengajaran yang menarik tetapi juga mampu melahirkan pelajar cemerlang dan kreatif.

“Kita perlu lihat proses berkenaan memerlukan unsur kreativiti dan inovasi sebagai dimensi baru dalam proses pendidikan kita.

“Saya percaya perubahan ini akan menjadikan sistem pembelajaran lebih menarik dan pelajar akan lebih dinamik serta segar,” katanya pada majlis Anugerah Kecemerlangan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) 2009, di sini, semalam.

Pada majlis itu, Najib yang juga Ahli Parlimen Pekan turut menyampaikan wang tunai sumbangan Yayasan Rahah kepada 371 pelajar dalam kawasan Parlimen itu yang memperoleh 5A dalam UPSR.

Najib berkata, golongan pendidik juga perlu menggunakan pelbagai medium termasuk internet untuk mencapai tahap kecemerlangan lebih tinggi.

Beliau berkata, ia bagi memudahkan mereka untuk memberi pendedahan kepada pelajar mengenai pelbagai maklumat dan perkembangan semasa sekali gus menggalakkan proses interaksi dan pembelajaran yang lebih dinamik.

Katanya, generasi kini lebih terbuka mindanya dan mudah mendapat maklumat menerusi internet.

“Justeru, jika guru tidak mengajar dan menyediakan kurikulum tanpa ada unsur kreatif dan inovatif, anak kita lebih mudah bosan terutama yang celik Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT),” katanya.

Rujuk [B.Harian-4/1/10]

20.12.09

Mohon masuk IPTA online

KUALA LUMPUR: Permohonan kemasukan ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) bagi Program Lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau Setaraf dilaksanakan menerusi aplikasi dalam talian secara sepenuhnya mulai sesi akademik bagi 2010/2011.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan Kementerian Pengajian Tinggi di sini semalam, permohonan diadakan dalam dua fasa dan bagi fasa pertama ia telah dibuka kepada pemohon mulai 2 November lalu dan tarikh tutup pada 31 Disember ini.

Fasa kedua permohonan pula akan dibuka pada 2 Februari 2010 mulai jam 12 tengah hari sehingga 30 Mac 2010.

Kenyataan itu berkata, permohonan kali ini dibahagikan kepada empat kategori iaitu kategori A bagi pemohon SPM 2009, kategori B bagi lepasan SPM 2008 atau 2007, kategori C untuk lepasan SPM 2006 atau sebelumnya atau yang mempunyai sijil setaraf yang diiktiraf oleh IPTA dan kategori D adalah bagi lepasan SPM 2007 dengan sijil ulangan 2008 atau SPM 2007 dengan sijil ulangan 2009, atau SPM 2008 dengan sijil ulangan 2009.

Pemohon boleh mengemukakan permohonan dengan mendaftar melalui URL laman web rasmi kemasukan ke IPTA di http://upu.mohe.gov.my.

Bagi pemohon fasa satu, mereka dikehendaki mengemukakan permohonan dengan menggunakan nombor kad pengenalan atau MyKad serta kata laluan dan mengisi di bahagian maklumat peribadi, maklumat pekerjaan dan keluarga, kategori permohonan dan maklumat aktiviti kokurikulum yang disertai.

Bagi pemohon fasa dua pula, mereka perlu membuat permohonan dengan menggunakan nombor unik ID dan nombor kad pengenalan atau MyKad serta kata laluan.

“Pemohon boleh mendapatkan nombor unik ID yang boleh dibeli dengan harga RM10.60 di mana-mana kaunter Bank Simpanan Nasional (BSN) atau melalui mesin ATM atau SMS (jarak) Banking (bagi pemegang akaun Giro di seluruh negara mulai 1 Februari 2010 sehingga tarikh tutup permohonan pada 30 Mac 2010.

“Pemohon dibenarkan membuat sekali permohonan sahaja dan tiga kali pengemaskinian sehingga tarikh tutup permohonan iaitu pada 30 Mac 2010,” kata kenyataan itu.

Sebarang pertanyaan boleh dirujuk kepada Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar, Jabatan Pengajian Tinggi, Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia di talian 03-88835801 atau 03-88835802 atau e-mel ke www.upu.mohe.gov.my.

Sehubungan itu, kementerian menasihatkan pemohon lepasan SPM 2009 supaya memohon pada fasa satu, bagi meningkatkan kelancaran sekali gus mengurangkan tempoh masa mengemukakan permohonan mereka pada fasa dua nanti

Rujuk [B.Harian-20/12/2009]

14.12.09

Jadual waktu anjal tingkat keberkesanan pengajaran guru

PELAKSANAAN jadual waktu anjal antara perubahan utama dilakukan Sekolah Menengah (SM) Jalan Bayam, Kelantan pada 1994 bagi menjayakan pengajaran dan pembelajaran (p&p) memfokuskan murid.

Menerusi projek Anjakan Paradigma dilancarkan Pengarah Pendidikan Kelantan ketika itu, Tan Sri Dr Wan Zahid Mohd Noordin, pendekatan berbeza itu dilaksana berikutan autonomi terbimbing diberikan kepada pengetua.

Pengetua SM Jalan Bayam waktu itu, Razali Mohamad, menerajui usaha melonjak pencapaian sekolah berkenaan yang kini dikenali sebagai SM Dato’ Ahmad Maher.

Dengan jadual anjal, katanya, guru tidak tertakluk penetapan masa 40 minit bagi satu slot pengajaran seperti amalan sekarang, sebaliknya menetapkan berapa masa diperlukan bagi mengajar sesuatu topik hingga semua pelajar memahami konsep berkaitan.

Beliau memberi contoh bagi pengajaran topik diagram subjek Matematik dan penulisan esei bahasa Inggeris, guru dibenarkan mengambil dua atau tiga masa lebih daripada asal kerana tajuk sukar seumpama itu memerlukan waktu pelajar memahami konsepnya.

“Pelaksanaan jadual anjal tidak menyebabkan sukatan pelajaran gagal dihabiskan kerana pelaksanaannya disokong pendekatan pembelajaran rakan sebaya dan terbimbing.

“Menerusi dua pendekatan ini, pelajar membuat persediaan sebelum hadir kelas dengan mendapatkan maklumat berkaitan menerusi pembacaan atau perbincangan dengan rakan.

“Seterusnya membuat catatan atau pembentangan projek mengenainya. Pendekatan ini hanya memerlukan guru membimbing pelajar memahami topik berkaitan dalam kelas,” katanya ketika dihubungi, baru-baru ini.

Razali berkata, pendekatan itu memberi lebih kepuasan kepada guru kerana diberi peruntukan masa cukup bagi melaksanakan pengajaran, malah menggalakkan pelajar lebih berdikari dan seronok mengikuti kelas.

Pendekatan menghukum pelajar yang kurang cemerlang akademik, katanya, tidak digunakan langsung di sekolah itu, sebaliknya mereka dibenarkan mengulang peperiksaan hingga mencapai keputusan A atau B.

“Kali pertama mengulang, pelajar lemah dibenarkan menjalani peperiksaan ‘open book’ dan jika masih gagal mendapat A atau B, mereka duduki peperiksaan lagi dengan bimbingan guru hingga mencapai tahap ditetapkan.

“Pendekatan ini secara tidak langsung menimbulkan keyakinan pelajar bahawa mereka boleh melakukannya dengan usaha lebih gigih,” katanya.

Bagi memastikan segala perancangan berjalan lancar, Razali kerap menganjurkan latihan dalaman bagi guru memantapkan p&p menggunakan pendekatan baru itu.

Katanya, untuk membawa pembaharuan dan kemajuan sekolah, pengetua perlu merintis perubahan itu dengan mewujudkan perancangan strategik yang boleh merangsang daya kreativiti guru.

“Dengan adanya perancangan sistematik, perasaan takut sering jadi halangan warga sekolah mencapai kemajuan dapat dihapuskan kerana jika ia dilaksana dengan tepat pasti mencapai matlamat ditetapkan,” katanya.

Antara kejayaan sekolah itu ketika diterajui Razali, muncul Johan Sekolah Harapan Negara Kategori Bandar peringkat Kelantan pada 1994 dan Johan Anugerah Guru Inovatif Berkumpulan Peringkat Kebangsaan tahun berikutnya.

Rujuk [B.Harian-14/12/2009]

Proses P&P perlu memfokuskan pelajar, galak interaksi dua hala

KOMEN graduan tidak mempunyai kemahiran insaniah bukan saja kerap disuarakan pemimpin negara serta wakil industri, malah hasil Ujian Aptitud murid Tahun Enam tahun ini membuktikan masalah itu juga berlaku di kalangan pelajar sekolah.

Keputusan ujian julung kali dilaksanakan Kementerian Pelajaran ketika Ujian Pencapaian Sekolah Rendah itu menunjukkan cuma 5.7 peratus atau 29,084 daripada 509,885 murid terbabit mempunyai kemahiran menyelesaikan masalah dan membuat keputusan, manakala 34.34 peratus atau 175,101 lagi kemahiran berfikir.

Perangkaan itu petunjuk jelas bahawa proses pengajaran dan pembelajaran (p&p) di sekolah perlu diperbaiki agar tidak terlalu menekankan pencapaian A dalam peperiksaan, sebaliknya menitikberatkan pembangunan potensi menyeluruh.

Justeru, tidak hairan kenyataan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, ingin mencontohi sistem pendidikan Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina bagi memperbaiki p&p disangkal banyak pihak termasuk cendekiawan bangsa itu sendiri kerana ia dikatakan akan menghasilkan keputusan sama.

Antaranya, Profesor Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim, ketika memberi respon terhadap cadangan itu dalam akhbar China Press berkata SJK Cina hanya pandai atau mampu hasilkan kaki tiru atau dalam bahasa Inggeris `copycat'.

Beliau berkata, walaupun sistem diguna sekolah cina berkesan menghasilkan keputusan lebih baik dalam peperiksaan awam terutama dalam subjek Sains dan Matematik, ia tidak melahirkan pelajar kreatif.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Dr Wan Zahid Mohd Noordin, pula menyarankan agar mengkaji semula amalan p&p memfokus guru atau pensyarah sebagai jalan penyelesaian asas masalah itu diperhalusi.

Beliau yang juga Pengerusi Lembaga Penasihat Akademi Kepimpinan Pengajian Tinggi, menyifatkan tindakan pendidik mendominasi kelas dengan lebih banyak bercakap berbanding menggalakkan interaksi dua hala dengan pelajar sebagai melumpuhkan keupayaan anak didik mereka mengembangkan kemahiran berfikir dan menyuarakan pendapat.

Tindakan guru mendominasi p&p kelas, katanya, secara tidak langsung memberi mesej “Saya bercakap kamu dengar, tanya soalan hanya apabila saya benarkan dan jangan sekali-kali mengganggu ketika saya memberi penerangan.”

Berikutan itu, beliau berkata, suasana kelas sunyi sepi dan reaksi pelajar sekadar memberi renungan kosong setelah penerangan guru mengenai topik tertentu.

“Ia adalah tanda ruang kreativiti dan imaginasi pelajar menjadi lumpuh dan membantutkan perkembangan minda mereka setelah hampir 40 minit sekadar duduk mendengar guru menerangkan semula kandungan buku teks.

“Pembelajaran sehala yang menjadi amalan sistem pendidikan negara sekian lama ini perlu diubah.

“Ini bukan salah guru sepenuhnya kerana mereka diletakkan dalam keadaan itu, termasuk memenuhi arahan supaya menghabiskan sukatan pelajaran secepat mungkin bagi memberi laluan aktiviti latih tubi dan ulang kaji,” katanya ketika menyampaikan ucaptama pada Persidangan Antarabangsa Pengajaran dan Pembelajaran Peringkat Pengajian Tinggi 2009 di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Sementara itu, Chair Professor of Leadership and Change, Hong Kong Institute of Education, Dr Philip Hallinger, berkata pelajar kurang kemahiran berfikir serta p&p memfokus guru sebahagian hasil pendekatan kualiti berasaskan proses memfokuskan pematuhan terhadap polisi dan prosedur ditetapkan serta tidak mempunyai matlamat jelas.

Menerusi pendekatan itu, katanya, kualiti dianggap tercapai apabila guru melaksanakan sepenuhnya spesifikasi lengkap amalan p&p ditetapkan dan seterusnya mengelakkan perbezaan dalam sistem pendidikan.

Walaupun laporan pelaksanaan sistem kualiti seumpama itu kelihatan sempurna kerana memenuhi semua penetapan pihak berkuasa, beliau berkata:

“Wujud kesan tidak diingini seperti tekanan golongan pendidik kerana tertakluk dengan prosedur ditetapkan serta lazimnya berlaku pembangunan potensi pelajar yang tidak menyeluruh.

“Bagi mencapai hasrat pembangunan pelajar lebih menyeluruh, sistem pendidikan perlu beralih kepada pendekatan kualiti berasaskan produk yang lebih menumpukan pembangunan proses kerja untuk mengoptimum kualiti pelajar.”

Antara strategi pendekatan itu, katanya, adalah menekankan latihan kakitangan, menyelaraskan polisi, proses dan sistem kerja guru bagi mencapai matlamat ditetapkan, menilai perubahan dan hasil pelaksanaan prosedur kerja terhadap pelajar serta sentiasa mengemas kini strategi berdasarkan hasil penilaian.

Philip berkata, pendekatan kualiti berasaskan produk adalah memfokuskan pelajar iaitu polisi, proses serta p&p diselaras mengikut keperluan sasar, termasuk mempelbagai pilihan subjek serta melatih mereka menggunakan pengetahuan bagi menyelesaikan masalah.

Beliau berkata, peralihan daripada pendekatan proses kepada produk itu tidak dapat dilaksana dengan berkesan tanpa ‘restu’ Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi kerana ia membabitkan percanggahan dasar.

“Perubahan tidak semestinya secara drastik, sebaliknya boleh dilakukan secara berperingkat menerusi pengenalan instrumen atau program tertentu yang menunjukkan pihak berkuasa mempunyai matlamat jelas mengenainya termasuk ciri pelajar ingin dihasilkan,” katanya.

Rujuk [B.Harian-14/12/2009]

8.12.09

Pengetua, guru besar mungkin diberi kuasa ambil, pecat guru

Pengetua atau guru besar mungkin diberi kuasa untuk mengambil dan memecat guru di sekolah mereka pada masa depan, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata perkara itu akan dipertimbangkan dalam usaha kementerian untuk merevolusikan sistem pendidikan negara.

Selain itu, kementerian turut mewujudkan ba'iah baru untuk membawa perubahan yang dapat memberi kecemerlangan kepada sekolah-sekolah.

"Sekiranya pengetua atau guru besar melakukan tugas dengan baim, beliau akan mendapat ganjaran...tidak semestinya dalam bentuk kenaikan pangkat atau gaji. Ganjaran itu bergantung kepada kegigihan pengetua atau guru besar berkenaan dalam melakukan perubahan di sekolah mereka.

"Kemungkinan suatu hari nanti mereka boleh lakukan hire and fire...mereka dapat menentukan siapa atau guru mana yang berdedikasi untuk membantu mereka menjadikan sekolah mereka sekolah cemerlang," katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2010 peringkat Jawatankuasa bagi Kementerian Pelajaran di Parlimen.

Beliau berkata, melalui revolusi sistem pendidikan itu, kementerian telah melakukan beberapa perubahan termasuk mewujudkan banyak persaingan dengan memperkenalkan sekolah berprestasi tinggi.

Mohd Puad berkata, Kementerian Pelajaran juga akan mengumumkan 20 sekolah yang diberi penarafan sekolah berprestasi tinggi.

Selain itu, katanya, kementerian akan melakukan rombakan kepada sistem taksiran iaitu sekolah bukan berorientasikan peperiksaan semata-mata kerana pendidikan adalah sesuatu yang dinamik dan perlu disesuaikan mengikut keadaan semasa.

Beliau turut disoal Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) mengenai bagaimana kerajaan mahu memartabatkan profesion perguruan sebagai profesion pilihan pertama dan bukan yang terakhir seperti yang berlaku mutakhir ini.

"Sebab itu, kita mesti berusaha menukar pemikiran guru supaya mereka melihat pendidikan sebagai perjuangan untuk memberi keadilan kepada rakyat," katanya.

Bagaimanapun, beliau berkata kementerian tidak akan mengubah dasar sedia ada cuma pendekatannya yang berbeza.

"Saya yakin kalau perubahan minda ini dapat dilakukan, kita akan berjaya," katanya.

Kepada soalan lain, Mohd Puad menafikan migrasi sesetengah pihak ke luar negara dalam bidang pendidikan kerana rasa tidak selesa dengan sistem pendidikan negara.

"Saya ragu dengan hujah Ipoh Timur bahawa mereka migrasi ke luar negara kerana tidak begitu selesa dengan sistem pendidikan kita...mereka ini migrasi kerana melihat kepentingan kebendaan dan disebabkan pekerjaan mereka," katanya.

Beliau juga berkata, walaupun terdapat dakwaan bahawa sistem pendidikan kebangsaan gagal melahirkan pakar, ilmuan dan sebagainya, angkasawan pertama negara Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor Al-Masrie adalah produk sistem itu.

"Sepatutnya kita berbangga dengan dasar pendidikan kebangsaan kita," katanya.

Rujuk [B.Harian-8/12/2009]

7.12.09

Garis panduan mata pelajaran tambahan SPM

KUALA LUMPUR 7 Dis — Mata pelajaran tambahan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) akan diambil kira dalam penganugerahan Biasiswa Nasional tajaan kerajaan sekiranya ianya termasuk dalam 10 mata pelajaran maksimum yang diambil oleh calon, kata Ketua Pengarah Pelajaran Tan Sri Alimuddin Mohd Dom hari ini.

Bahasa Arab juga termasuk dalam senarai mata pelajaran tambahan selain daripada Bahasa Cina atau Tamil dan Kesusasteraan Cina dan Tamil.

Mata pelajaran tambahan tidak boleh diganti dengan mata pelajaran lain.

"Mata pelajaran tambahan yang dinyatakan di atas akan hanya diambil kira dengan pengiraan mata, bagi tujuan kemasukan ke kursus-kursus Pengajian Bahasa Tamil atau Bahasa Cina atau Bahasa Arab atau kursus-kursus berkaitan di institusi pengajian tinggi awam (IPTA),” kata beliau dalam satu kenyataan.

Alimuddin berkata keputusan kedua-dua mata pelajaran tambahan tersebut akan dicatatkan pada sijil SPM yang sama dan juga boleh digunakan bagi menyertai latihan penguruan bagi pelantikan guru Bahasa Cina, Bahasa Tamil atau Bahasa Arab.

Jemaah Menteri minggu lepas bersetuju selepas menerima rayuan supaya membenarkan calon SPM mengambil dua lagi mata pelajaran tambahan kepada maksimum 10 mata pelajaran.

Keputusan keseluruhan SPM bagaimanapun dihadkan kepada 10 mata pelajaran utama.

"Dengan formula 10 2 ini, tidak timbul lagi masalah pelajar yang tidak dibenarkan mengambil mata pelajaran Bahasa Cina, Bahasa Tamil, Kesusasteraan Cina dan Kesusasteraan Tamil.

"Mereka boleh mengambil mana-mana satu atau dua mata pelajaran tambahan ini tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan di atas,” kata Alimuddin.

Kelonggaran itu boleh diguna pakai untuk pelajar semua aliran.

Alimuddin berkata syarat-syarat lain pengambilan mata pelajaran dalam peperiksaan SPM, termasuk syarat mata pelajaran teras dan mata pelajaran elektif sedia ada, juga kekal.

Kata beliau pelajar aliran agama sains juga boleh mengambil mana-mana 10 mata pelajaran dan satu mata pelajaran tambahan iaitu Bahasa Arab walaupun selepas 2010.

Kumpulan yang mewakili sekolah agama dalam beberapa pertemuan dengan Kementerian Pelajaran telah menyatakan 11 mata pelajaran telah mencukupi, kata Alimuddin.

Rujuk [U.Malaysia-7/12/2009]

6.12.09

SGM iktiraf profesion guru, bukan bebanan

Standard Guru Malaysia bertujuan memperkasa profesionalisme perguruan supaya setanding taraf global
 APABILA Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin Rabu lalu melancarkan Standard Guru Malaysia (SGM), timbul persoalan sama ada guru yang ada sekarang tiada kualiti atau kekurangan mutu perkhidmatan? Perlukah piawaian itu dilaksanakan sekarang dan kenapa hanya sekarang ia mahu dilaksanakan?.

Persoalan itu kemudian dijawab Pengerusi Majlis Pemuafakatan Persatuan-Persatuan Guru Malaysia, Jemale Paiman, bahawa guru-guru di Malaysia sudah ada standard, namun piawaian itu perlu dimantapkan lagi supaya sesuai dengan keadaan semasa selain menepati standard global.

Katanya, SGM bukannya perkara baru kerana ia memang sudah ada. Dan apa yang dilancarkan baru-baru ini sudah dimantapkan dan perlu diguna pakai oleh institut pendidikan perguruan (IPG) untuk melahirkan warga pendidik yang lebih berkualiti.

"Ia (SGM) adalah usaha meningkatkan profesionalisme perguruan bukannya pengkelasan guru. Bermakna, dengan adanya SGM yang digunakan IPG, kita akan melahirkan warga pendidik berkualiti untuk pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah, selain meningkatkan keberkesanan pengurusan dan pentadbiran sekolah serta mewujudkan kemahiran inter dan intra personal.

"Kemahiran inter dan intra personal bermaksud kita dapat melahirkan warga pendidik yang bijak mengurus dan berkomunikasi dengan warga sekolah dan komuniti sekelilingnya," katanya.

Perkara itu juga dipersetujui Presiden Kesatuan Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB), Mohamad Sabri Mohd Arsad, yang berpendapat SGM akan meningkatkan lagi imej warga pendidik di kalangan masyarakat.

Pada masa sama, persepsi bahawa bidang perguruan sebagai pilihan kerjaya terakhir selepas gagal mendapat pekerjaan lain, tidak akan timbul lagi.

"SGM adalah piawaian seperti standard dalam bidang profesional lain seperti arkitek, peguam dan akauntan. Standard ini juga bukan hanya bertumpu kepada profesionalisme, tetapi siasah, pencapaian dan meningkatkan minat warga pendidik terhadap kerjaya perguruan.

"Bermakna, apabila kita mempunyai guru yang mempunyai standard, bidang pendidikan iaitu pengajaran dan pembelajaran juga ditingkatkan sesuai dengan hasrat kerajaan menjadikan negara ini hab pendidikan pada peringkat global," katanya.

Beliau juga percaya SGM sebagai satu usaha murni sesuai perkembangan pendidikan global selain memenuhi keperluan ibu bapa yang mahukan pendidikan bertaraf dunia untuk anak masing-masing.

SGM bukan sekadar piawaian, sebaliknya akan dijadikan penanda aras kepada 300,000 guru yang mengajar, secara lebih efektif dalam kelas dan mereka juga perlu memiliki tiga aspek amalan nilai iaitu profesionalisme keguruan, pengetahuan serta kemahiran pengajaran dan pembelajaran yang tinggi.

Ia menggariskan kompetensi profesional yang patut dicapai oleh guru dan keperluan yang patut disediakan oleh agensi dan institusi latihan perguruan bagi membantu guru mencapai tahap kompetensi yang ditetapkan.

Dokumen itu juga disediakan sebagai panduan dan rujukan kepada guru, pendidik guru, agensi dan institusi latihan perguruan dalam usaha untuk melahirkan dan melestarikan guru berkualiti.

Mengikut dokumen itu, amalan nilai profesionalisme keguruan meliputi tiga domain utama iaitu diri, profesion dan sosial. Domain diri merujuk pegangan nilai diri guru sedia ada seperti amanah, ikhlas, adil, daya saing dan tahan yang tinggi, cekap dan patut dikembangkan agar mereka boleh memberi sumbangan lebih berkesan kepada profesion keguruan.

Profesion pula merujuk pegangan nilai yang patut diamalkan secara telus, seperti berketrampilan, integriti, kerja sepasukan dan proaktif, manakala domain sosial sebagai agen sosialisasi dan penjana modal insan dalam masyarakat merangkumi semangat bermasyarakat, patriotisme dan kecintaan terhadap alam sekitar.

Aspek kedua, menuntut guru memiliki dan menguasai ilmu yang mantap agar dapat meningkatkan profesionalisme keguruan, melaksanakan tugas dengan cekap dan berkesan serta lebih kreatif dan inovatif.

Bidang pengetahuan yang patut dikuasai guru termasuk mewujudkan persekitaran pembelajaran kondusif, menambah baik amalan pengajaran dan pembelajaran serta mengembangkan potensi murid secara menyeluruh.

Aspek ketiga memfokuskan kebolehan guru membuat perancangan, pelaksanaan dan penilaian berhubung pengajaran dan pembelajaran akademik dan kokurikulum yang menuntut pelbagai kemahiran, termasuk mengurus bilik darjah yang membabitkan pengurusan hubungan kemanusiaan, masa, ruang, dan sumber untuk mencapai pembelajaran yang berkesan.

Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) yang juga pertubuhan guru terbesar di negara ini dengan 120,000 ahli dalam reaksinya pula, memberi jaminan SGM yang dilancarkan itu boleh mencapai matlamatnya. Namun, ia mahukan standard berkenaan ditetapkan segera dan garis panduan jelas diperkenalkan supaya lebih mudah guru mengikuti dan melaksanakannya.

Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng, berkata SGM amat ditunggu-tunggu oleh kesatuan itu kerana ia sejajar dengan dasar kesatuan untuk menyediakan pendidikan berkualiti kepada pelajar melalui guru yang berkelayakan dan berdedikasi.

"Ketika ini, masih ada kekurangan dan wujud kesukaran bagi guru memberi perkhidmatan terbaik seperti mana yang diharapkan kerajaan dan masyarakat," katanya yang berharap garis panduan itu akan menggalakkan warga pendidik agar lebih inovatif dan berusaha meningkatkan kemahiran pengajaran dan pengetahuan mereka.

Turut gembira dan mengalu-alukan SGM, Majlis Pemuafakatan Ibu Bapa dan Guru (PIBGN) yang menganggap standard itu menjadikan Malaysia negara pertama di Asia Tenggara mempunyai piawaian untuk pendidikan.

"Ia perlu dipuji kerana mampu menjadi penanda aras selain menjamin mutu dan kualiti guru sebagai penentu masa hadapan anak bangsa. SGM memberi gambaran jelas mengenai tugas guru," katanya.

Beliau berpendapat dengan adanya SGM, ia memberi gambaran jelas tugas guru yang sebenarnya dan berharap SGM diguna pakai secara berterusan dan bukannya secara bermusim.

Selain itu, beliau mahu senarai semakan iaitu penilaian kendiri kepada setiap guru bagi memastikan aspek yang ditekankan dalam SGM diguna pakai dan ada pada setiap guru.

"SGM ini bukan saja perlu digunakan kepada mereka yang bergelar guru tidak kira mereka yang baru bekerja atau yang sudah bersara namun mereka yang masih mengajar," katanya.

Hakikatnya, di sebalik reaksi positif yang diberikan kalangan pendidik dan ibu bapa, sebenarnya terkandung tanggungjawab besar digalas guru-guru ini. Mereka tidak harus menganggapnya SGM satu bebanan, tetapi pengiktirafan bagi melahirkan golongan pendidik yang profesional, berdaya saing, berwibawa dan disegani.

Rujuk [B.Harian-6/12/2009]

3.12.09

Standard Guru Malaysia(SGM)

TIGA AMALAN NILAI

1. Profesionalisme keguruan
2. Pengetahuan serta kemahiran pengajaran
3. Pembelajaran yang tinggi.

TAWAU: Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam melancarkan dokumen Standard Guru Malaysia (SGM) sebagai usaha berterusan untuk meletakkan sistem pendidikan negara setara dengan piawaian global dan melahirkan modal insan berminda kelas pertama.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, berkata berdasarkan dokumen berkenaan semua guru mesti memiliki tiga aspek amalan nilai, iaitu profesionalisme keguruan, pengetahuan serta kemahiran pengajaran dan pembelajaran yang tinggi.

"Ketiga-tiga aspek ini adalah komponen penting yang mesti dicapai setiap guru," katanya pada sidang media selepas melancarkan SGM dan merasmikan Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Tawau di Balung dekat sini.

Mengikut dokumen itu, amalan nilai profesionalisme keguruan meliputi tiga domain utama, iaitu diri, profesion dan sosial.

Domain diri merujuk pegangan nilai diri guru sedia ada seperti amanah, ikhlas, adil, daya saing dan tahan yang tinggi, cekap dan patut dikembangkan agar mereka boleh memberi sumbangan lebih berkesan kepada profesion keguruan.

Profesion pula merujuk pegangan nilai yang patut diamalkan secara telus, seperti berketerampilan, integriti, kerja sepasukan dan proaktif, manakala domain sosial sebagai agen sosialisasi dan penjana modal insan dalam masyarakat merangkumi semangat bermasyarakat, patriotisme dan kecintaan terhadap alam sekitar.

Aspek kedua menuntut guru memiliki dan menguasai ilmu yang mantap agar dapat meningkatkan profesionalisme keguruan, melaksanakan tugas dengan cekap dan berkesan serta lebih kreatif dan inovatif.

Bidang pengetahuan yang patut dikuasai guru termasuk mewujudkan persekitaran pembelajaran kondusif, menambah baik amalan pengajaran dan pembelajaran serta mengembangkan potensi murid secara menyeluruh.

Aspek ketiga memfokuskan kebolehan guru membuat perancangan, pelaksanaan dan penilaian berhubung pengajaran dan pembelajaran akademik dan kokurikulum yang menuntut pelbagai kemahiran, termasuk mengurus bilik darjah yang membabitkan pengurusan hubungan kemanusiaan, masa, ruang, dan sumber untuk mencapai pembelajaran yang berkesan.

Muhyiddin berkata, pematuhan terhadap SGM berupaya memenuhi aspirasi kerajaan untuk melahirkan warga pendidik berkualiti dan bertaraf dunia.

"Kita mahu guru di negara ini setanding dengan piawaian global dari segi pencapaian dan penyampaian, terutama dalam keadaan masyarakat meletak harapan tinggi terhadap kemampuan kerajaan memperluaskan capaian pendidikan berkualiti.

"Justeru, sistem pendidikan kita perlu mempunyai mekanisme bagi menentukan guru yang dilahirkan benar-benar cekap dan memenuhi piawaian ditetapkan," katanya.

Sambil berharap garis panduan itu akan membolehkan warga pendidikan lebih fokus dari segi keupayaan, Timbalan Perdana Menteri berkata, keberkesanan SGM dapat diukur menerusi pencapaian pelajar dan prestasi sekolah secara keseluruhannya.

Mengenai kekangan seperti kekurangan infrastruktur, terutama di luar bandar dan pedalaman yang boleh menjejaskan pencapaian guru, beliau berkata:

"Peningkatan kemudahan asas di sekolah luar bandar dan pedalaman akan dilakukan secara berterusan, selain menjadi antara keutamaan dalam Rancangan Malaysia ke-10. Kerajaan mahu merapatkan jurang prestasi dan penyediaan infrastruktur antara sekolah bandar, luar bandar dan pedalaman supaya tidak wujud lagi perbezaan ketara.

"Tidak semestinya mereka berada di luar bandar, maka piawaian mereka rendah dan begitu juga sebaliknya. Justeru kita akan ubah keadaan ini secara berterusan mengikut keperluan," katanya.

Muhyiddin menegaskan, antara aspek yang akan diberi penekanan ialah menaik taraf sekolah di pedalaman dan meningkatkan kebajikan guru dari segi kediaman serta bantuan elaun.

[Rujuk: B.Harian-3/12/2009]

20.11.09

Terima keputusan 5A UPSR depan jenazah ibu

Tidak seperti murid Tahun Enam lain yang kegirangan ketika menerima keputusan cemerlang 5A Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Siti Amynur Ain Putri Rosdy kesedihan menerima keputusan itu di hadapan jenazah ibunya.

Baca seterusnya [di sini]

10.11.09

Kursus peningkatan GC Daerah Kuala Muda Yan Siri 2/2009

Tarikh : 5 November 2009
Tempat : Sekolah Menengah Kebangsaan Ibrahim
Masa : 8.00am - 5pm

Ketua Sektor Pengurusan Akademik JPN Kedah, Tuan Haji Asmee bin Tajuddin.

Tuan Ketua Sektor mengucapkan tahniah dan syabas kepada 111 orang Guru Cemerlang (GC) daerah KM/Y atas pengiktirafan sebagai GC bagi mata pelajaran masing-masing. Tegas beliau, semua GC perlu meningkatkan kemahiran dan ilmu bagi mendalami bidang masing-masing kerana GC merupakan pakar rujuk guru-guru lain.

Tuan Haji Asmee juga menekankan bahawa semua guru perlu membaca malah memiliki bahan rujukan seperti Akta Pendidikan 1996 dan Majalah Pendidik. Kedua-dua bahan ini menekankan khusus dalam bidang pendidikan. Malah, menurut beliau buku Akta Pendidikan 1996 perlu dikhatamkan isi kandungannya.

Menurut beliau, buku ini juga turut menekankan beberapa perkara yang perlu diberi penekanan oleh pendidik dalam melayari bahtera pendidikan iaitu:
a) - Sikap
- Kemahiran
- Pengetahuan

b) Pendidikan menuju ke arah negara maju

c) Pendidikan menuju ke taraf dunia

d) Dasar Pendidikan Kebangsaan – FPK

e) Sistem Pendidikan Kebangsaan

Tuan Ketua Sektor sekali lagi menegaskan bahawa GC merupakan satu pengiktirafan yang melalui proses permohonan,dan penilaian. Antara program terkini yang melibatkan GC ialah program “Permata Pintar”. Ini bermaksud setiap GC perlu melaksanakan program yang ‘berkilau’ di sekolah masing-masing bagi meningkatkan prestasi murid-murid.

7 tip untuk menjadi GC yang berjaya- oleh Tn.Haji Asmee :

1. Tepati masa
2. Sentiasa Bersedia
3. Bekerja 8 jam
4. Jaga personaliti/imej
5. Sebab anda sebagai GC
6. Meningkatkan prestasi sekolah sendiri
7. Bergerak/bekerja tidak mengira jarak

Tuan Haji Asmee dalam rumusan ucapan beliau menyampaikan amanat Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia iaitu GC perlu menjaga imej, berubah gaya berfikir / bertindak, sentiasa pastikan kerja buat di sekolah, memastikan prestasi sekolah meningkat dari semasa ke semasa dengan usaha yang berterusan. Bagi Tuan Pengarah JPN, beliau mengharapkan setiap sekolah mempunyai sekurang-kurangnya seorang GC. GC juga perlu berkesan, berkualiti dan cemerlang. Akhirnya, beliau berharap semua GC dapat mencermin diri sendiri dan terus belajar daripada orang yang telah berjaya.

Ketua Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti Kedah, Tuan Haji Rosli bin Haji Din.

Tuan Haji Rosli memaklumkan bahawa GC negeri Kedah seramai 334 orang. Pada tahun 2009 permohonan menjadi GC meningkat dengan mendadak. Ini merupakan satu iklim yang amat memberansangkan. Beliau juga menjelaskan bahawa permohanan sebagai GC dinilai dalam aspek dan wajaran berikut:
1. Laporan Prestasi (3 tahun kebelakangan) = 40%
2. Sumbangan artikel = 30%
3. PNP = 30%

Tn. Haji Rosli memberi penjelasan bidang tugas Nazir dengan merujuk Akta Pendidikan 1996 .

Beliau menyarankan setiap GC perlu memahami peranan dan sumbangan masing-masing. Malah wajib menyediakan modul untuk dikongsi bersama rakan guru yang lain sama ada di peringkat sekolah, daerah atau negeri.

Kerjaya sebagai GC merupakan ‘laluan emas’ dan merupakan jawatan naik pangkat. GC diiktiraf sebagai guru yang cemerlang di bilik darjah yang menitikberatkan aktiviti mencungkil kemahiran murid. Untuk itu, PNP perlu telus dan berhemah. GC perlu tingkatkan pencapaian kualiti PNP dengan menekankan aspek;
1. Set Induksi – sering diabaikan oleh kebanyakan guru
2. Perkembangan
3. Rumusan
4. Refleksi – sering menjadi masalah kepada guru
5. Catatan

GC sebagai ‘role model’ perlu menguasai kemahiran mengawal kelas semasa PNP. Di samping itu, perlu meningkatkan motivasi guru-guru lain, membantu menaikkan nama sekolah dan tingkatkan penghasilan modul untuk membantu rakan sejawat.

GC perlu:
1. Berpengetahuan dalam bidang masing-masing ( Sukatan dan Kaedah PNP )
2. Berkemahiran untuk sampaikan ilmu
3. Berdedikasi melaksanakan tugas
4. Berkepakaran dalam bidang
5. Bermotivasi meningkatkan kualiti PNP.
6. Menguasai ICT
7. Berkemahiran dalam Berkomunikasi

Tuan Haji Rosli banyak menekankan aspek PNP dalam meletakkan GC sebagai guru yang cemerlang. Beliau selain mengucapkan tahniah,mengharapkan semua GC dapat menampilkan hasil kerja sebagai seorang GC.

7.11.09

UNDANG-UNDANG PENDIDIKAN DI MALAYSIA

Sebagai pendidik, kita perlu ketahui kandungan Akta Pendidikan 1996 (Akta 550) sebagai rujukan dalam melaksanakan tanggungjawab kita agar sentiasa berada di landasan yang betul. Di sini dipaparkan hanya kandungan AP 1996 (Akta 550). Untuk keterangan lanjut, buku ini perlu dimiliki oleh semua pendidik.

AKTA PENDIDIKAN 1996(Akta 550)

Suatu Akta untuk mengadakan peruntukan bagi pendidikan dan bagi perkara-perkara yang berkaitannya.

Bahawasanya mengakui ilmu itu adalah penentu arah tujuan negara dan penyelamat bangsa.

Bahawasanya tujuan pendidikan adalah untuk membolehkan masyarakat Malaysia menguasai ilmu, kemahiran dan nilai murni yang diperlukan dalam dunia yang berdaya saing tinggi serta bersifat global, kesan daripada perkembangan pesat sains, teknologi dan maklumat.

Bahawasanya pendidikan mempunyai peranan penting dalam menjayakan wawasan negara demi untuk mencapai taraf negara maju sepenuhnya dari segi kemajuan ekonomi, keadilan sosial, dan kekuatan rohani, moral dan etika, ke arah mewujudkan satu masyarakat yang bersatupadu, demokratik, liberal dan dinamik.

Bahawasanya adalah menjadi satu misi untuk menghasilkan sistem pendidikan yang bertaraf dunia dari segi kualiti bagi mencapai aspirasi negara Malaysia.

Falsafah Pendidikan Kebangsaan

‘Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memnberikan sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat, dan negara.’

Bahawasanya dasar yang dinyatakan di atas akan dilaksanakan melalui satu sistem pendidikan kebangsaan yang memperuntukkan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama, Kurikulum Kebangsaan dan peperiksaan yang sama.

Terdapat 16 Bahagian:

Bahagian 1 : Permulaan
Bahagian 11 : Pentadbiran
Bahagian 111 : Majlis Penasihat Pendidikan Kebangsaan.
Bahagian 1V : Sistem Pendidikan Kebangsaan.
Bahagian V : Penilaian Dan Peperiksaan
Bahagian VI : Pendidikan Tinggi
Bahagian VII : Institusi Pendidikan Swasta
Bahagian VIII : Pendaftaran Institusi Pendidikan
Bahagian IX : Pendaftaran Guru
Bahagian X : Jemaah Nazir Sekolah
Bahagian XI : Kewangan
Bahagian XII : Rayuan
Bahagian XIII : Peraturan-Peraturan
Bahagian XIV : Kesalahan dan Penalti
Bahagian XV : Pelbagai
Bahagian XVI : Peralihan Dan Pemansuhan

Bahagian II: Pentadbiran
1. Perlantikan dan Kewajipan Ketua Pengarah Pendidikan
2. Pengarah Pendidikan Negeri dan Pegawai Pendidikan lain
3. Ketua Pendaftar dan Guru
4. Ketua Nazir Sekolah Dan Nazir Sekolah.
5. Pengarah Peperiksaan
6. Kuasa Menteri untuk mengeluarkan arahan khas

Bahagian III : Majlis Penasihat Pendidikan Kebangsaan
 Fungsi dan Kuasa Majlis

Bahagian IV: Sistem Pendidikan Kebangsaan
Bab 1- Sistem Pendidikan Kebangsaan
1. Jenis Sistem Pendidikan Kebangsaan:
 Pendidikan Prasekolah
 Pendidikan Rendah
 Pendidikan Menengah
 Pendidikan Lepas Menengah dan
 Pendidikan Tinggi
Tidak termasuk sekolah ekspatriat atau sekolah antarabangsa

2. Kategori Institusi Penddidikan
 Institusi Pendidikan Kerajaan
 Institusi Pendidikan Bantuan kerajaan
 Institusi swasta

3. Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa Pengantar utama kecuali Sekolah Jenis Kebangsaan maka bahasa kebangsaan hendaklah diajar sebagai bahasa kebangsaan.

4. Kurikulum Kebangsaan di semua sekolah.

5. Sekolah hendaklah menyediakan murid bagi peperiksaan yang ditetapkan.

Bab 2- Pendidikan Prasekolah
1. Larangan terhadap penubuhan, pengendalian atau pengurusan tadika.
2. Kuasa Menteri untuk tubuhkan tadika.
3. Kurikulum Prasekolah Kebangsaan hendaklah digunakan oleh semua tadika.
4. Bahasa Pengantar di tadika (bahasa lain boleh digunakan),tetapi Bahasa Kebangsaan wajib sebagai satu mata pelajaran.
5. Bab 2 tidak terpakai bagi taman asuhan kanak-kanak

Bab 3- Pendidikan Rendah
1. Menteri - Mengadakan Pendidikan Rendah.
2. Penubuhan & Penyenggaraan Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Jenis Kebangsaan.
3. Tempoh Pendidikan Sekolah Rendah (enam tahun).
4. Pendidikan Sekolah Rendah wajib.

Bab 4- Pendidikan Menengah
1. Menteri hendaklah mengadakan Pendidikan Menengah.
2. Boleh mengadakan Kelas Peralihan.

Bab 5 – Pendidikan Lepas Menengah
 Menteri boleh mengadakannya di sekolah Menengah Kebangsaan atau Maktab atau institusi Pendidikan Lain.

Bab 6- Institusi Pendidikan Lain
 Menteri boleh menubuhkan & menyenggarakan Institusi Pendidikan seperti Maktab, Sekolah Khas, Politeknik dan institusi Pendidikan Lain.
 Menteri boleh memberi sumbangan bantuan kepada Institusi yang tidak ditubuhkan olehnya.

Bab 7- Pendidikan Teknik & Politeknik
1. Pendidikan Teknik di sekolah menengah Kebangsaan dan institusi pendidikan yang lain.
 Kuasa menteri
 Menyediakan kemahiran
2. Politeknik boleh menawarkan kursus pengajian dan menganugerahkan kelayakan yang diluluskan oleh Menteri.
3. Kerjasama dengan institusi lain dan organisasi perindustrian dalam Pendidikan Teknik & Vokasional
 Tertakluk kepada kelulusan Menteri.
 Tertakluk kepada terma dan syarat Menteri.
4. Peruntukan tentang kursus pengajian berkenaan dengan ijazah yang diberikan oleh universiti,
5. Kuasa untuk membuat peraturan berhubung dengan politeknik.
 Penubuhan lembaga atau badan untuk mengawasi dan mengubahsuai kurikulum dan program latihan
 Menjalankan pengukuran atau penilaian atau mengendalikan peperiksaan
 Penganugerahan sijil/diploma.
 Disiplin murid
 Penubuhan, penyusunan, pengurusan, pengawalan dan pembubaran mana-mana majlis, badan atau jawatankuasa bagi kegiatan luar kurikulum

Bab 8 – Pendidikan Khas
1. Menteri hendaklah mengadakan Pendidikan Khas di sekolah khas / mana-mana sekolah rendah / menengah yang difikirkan sesuai & manfaat.
2. Menteri mempunyai kuasa untuk menetapkan tempoh & kurikulum Pendidikan Khas.
 Mematuhi kurikulum Kebangsaan setakat yang munasabahnya praktik.

Bab 9- Pendidikan Guru
1. Tiada seorangpun boleh menubuhkan Maktab Pendidikan Guru melainkan dengan kelulusan Menteri.
2. Semua maktab didaftarkan.
3. Maktab – penganugerah sijil dan apa-apa kelayakan lain.
4. Maktab hendaklah mengendalikan apa-apa kursus pengajian & program latihan yang diluluskan oleh Menteri

Bahagian IX: Pendaftaran Guru
Bab 1 – Pendaftaran Guru
1. Larangan mengajar : tidak boleh mengajar tanpa didaftarkan
2. Daftar Guru (D.G) : Ketua Pendaftar (K.P) mesti simpan suatu Daftar Guru.
3. Permohonan – borang & prosedur tetap - kepada K.P
4. K.P boleh enggan daftarkan guru :
 Umur < 18 tahun
 Tidak mempunyai kelayakan untuk mengajar
 Membuat pernyataan palsu
 Kecacatan jasmani / mental / penyakit
 Telah disabitkan atas suatu kesalahan oleh mahkamah

Bab 2 – Permit Mengajar
1. K.P boleh mengeluarkan suatu permit mengajar kepada yang bukan guru berdaftar:
 Memohon didaftarkan sebagai guru dan permohonannya belum diputuskan lagi
 Seseorang yang diperlukan sebagai guru sementara
2. K.P boleh pada bila-bila masa & ikut budi bicaranya, membatalkan suatu permit mengajar dengan memberikan notis bertulis.

Bahagian XIV: Kesalahan dan Panalti
132. Kesalahan dan penalti
(1) …pernyataan palsu atau mengelirukan dalam promosi institusi pendidikan itu adalah melakukan suatu kesalahan dan boleh didenda tidak melebihi lima puluh ribu ringgit atu dipenjara selama tempoh tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya.

133 Kesalahan dan penalti berhubunga dengan pendaftaran guru.
(1) … bertindak sebagai guru di suatu institusi yang tidak berdaftar didenda tidak melebihi lima ribu ringgit.

134 Kesalahan dan penalti berhubung dengan nazir
(a) Menghalang atau mengendalakan ketua nazir atau nazir sekolah dalam menjalankan tugas.
(b) Enggan mengemukakan mana-mana jadual waktu, sukatan pelajaran, rekod, buku, bahan,dan
dokumen
(b) Memberi maklumat palsu - Didenda tiga puluh ribu ringgit atau penjara dua tahun dan
Kedua-duanya,

Dalam seksyen 21 Akta Pendidikan 1996 memberikan kuasa kepada Menteri Pendidikan untuk menubuhkan dan menyenggara tadika. Seksyen ini membolehkan kementerian mengadakan kemudahan prasekolah kepada kanak-kanak khususnya masyarakat luar bandar dan berpendapatan rendah.

Pernyataan di atas dapat direalisasikan dengan cara;

(A) semua tadika akan diambilalih oleh kementerian
(B) semua tadika akan menggunakan sukatan pelajaran yang sama
(C) semua tadika akan mempunyai kemudahan infrastruktur dan sukatan pelajaran yang sama

(D) semua guru tadika akan menjalani kursus perguruan yang sama dengan menggunakan kurikulum yang sama


Rujukan: Akta Pendidikan 1996